Elixian asiakaspalvelutyöntekijöiden sitoutuneisuuden kehittäminen
Kurppa, Alina (2023)
Kurppa, Alina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734928
Tiivistelmä
Nuorempi sukupolvi ajattelee enenevissä määrin, että he eivät elä työtä, vaan elämää varten. Työpaikalla halutaan viihtyä ja he haluavat työskennellä arvojensa mukaisesti. He osaavat myös odottaa hyvää johtamista ja täten hyvää työntekijäkokemusta. Nuoret, kuten kaiken ikäiset, vaihtavat herkästi työpaikkaa, jos työntekijäkokemus ei vastaa odotuksia. Työntekijöiden vaihtuvuus tulee yritykselle lähes poikkeuksetta aina kalliiksi. Uusien työntekijöiden rekrytointi ja perehdytys maksaa sekä rahaa että aikaa. Suuri vaihtuvuus voi tehdä säröjä myös työilmapiiriin sekä työnantajamielikuvaan, mitkä molemmat tuovat haasteita sekä työn tuottavuuteen että rekrytointiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijän sitoutuneisuuteen sekä tuoda toimenpide-ehdotuksia Elixian asiakaspalvelutyöntekijöiden sitoutuneisuuden kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin löyhän sisällön analyysin menetelmällä. Aineisto kerättiin hyödyntämällä Elixian henkilöstötyytyväisyyskyselyitä syyskuulta 2022 sekä huhtikuulta 2023, sekä Elixian HR managerin laadullisilla haastatteluilla. Opinnäytetyö kirjoitettiin helmikuun ja marraskuun 2023 välillä.
Tutkimuksen tärkeimmät löydökset olivat, että työntekijän sitoutuneisuuteen vaikuttavat mm. rekrytointiprosessi ja perehdytys sekä johtaminen. Enemmistö Elixian asiakaspalvelutyöntekijöistä kuuluu Z-sukupolveen, joiden sitoutuneisuuteen vaikuttavat erityisesti työn ja vapaa-ajan tasapaino, kehittymismahdollisuudet, yrityskulttuuri ja palkka. Suurimmat Elixian asiakaspalvelutyöntekijöiden sitoutuneisuutta alentavat tekijät ovat tutkimuksen mukaan terveys, työn itsenäisyys, oppiminen ja kehitys sekä työpaikka ja työvälineet.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijän sitoutuneisuuteen sekä tuoda toimenpide-ehdotuksia Elixian asiakaspalvelutyöntekijöiden sitoutuneisuuden kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin löyhän sisällön analyysin menetelmällä. Aineisto kerättiin hyödyntämällä Elixian henkilöstötyytyväisyyskyselyitä syyskuulta 2022 sekä huhtikuulta 2023, sekä Elixian HR managerin laadullisilla haastatteluilla. Opinnäytetyö kirjoitettiin helmikuun ja marraskuun 2023 välillä.
Tutkimuksen tärkeimmät löydökset olivat, että työntekijän sitoutuneisuuteen vaikuttavat mm. rekrytointiprosessi ja perehdytys sekä johtaminen. Enemmistö Elixian asiakaspalvelutyöntekijöistä kuuluu Z-sukupolveen, joiden sitoutuneisuuteen vaikuttavat erityisesti työn ja vapaa-ajan tasapaino, kehittymismahdollisuudet, yrityskulttuuri ja palkka. Suurimmat Elixian asiakaspalvelutyöntekijöiden sitoutuneisuutta alentavat tekijät ovat tutkimuksen mukaan terveys, työn itsenäisyys, oppiminen ja kehitys sekä työpaikka ja työvälineet.