Kansainvälisyys ammatillisessa koulutuksessa
Heikka, Jani (2023)
Heikka, Jani
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634824
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Koulutuskeskus Salpauksen autoalan opiskelijoiden mielenkiintoa ja halukkuutta kansainväliseen vaihtoon. Koronaa edeltäneenä aikana autoalan opiskelijoiden halukkuus lähteä kansainväliseen vaihtoon oli alhainen. Tutkimuksessa selvitettiin, mistä Salpauksen autoalan opiskelijoiden alhainen kiinnostus kansainväliseen vaihtoon johtui. Tavoitteena oli esittää kehitysehdotuksia sille, kuinka opiskelijoiden halukkuutta ulkomaanjaksolle voitaisiin lisätä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tapaustutkimusmenetelmä eli case-tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin tilastollisin menetelmin, autoalan opiskelijoille kohdennetuilla kyselyillä sekä opiskelijahaastatteluilla. Tilastollisissa menetelmissä on käytetty lähteenä valtakunnallisia tilastoja kansainvälisistä liikkuvuuksista. Opiskelijoiden kyselyt oli suunnattu autoalan opiskelijoille Salpauksessa, Keudassa ja Omniassa. Opiskelijat, joita haastateltiin, olivat Salpauksen autoalan opiskelijoita, jotka olivat olleet vaihdossa ulkomailla.
Tutkimuksesta on jätetty pois koronavuodet 2020, 2021 sekä vuosi 2022. Koronan vaikutuksesta koulujen kansainvälinen liikkuvuus pysähtyi kokonaan. Vuoden 2022 liikkuvuudet alkoivat vähitellen palautua. Koronavuosia ei tarkastella tässä opinnäytetyössä niiden suuren poikkeavuuden takia normaalista tilanteesta.
Opiskelijoiden halukkuuteen kansainväliseen vaihtoon vaikuttavat monet tekijät. Niitä ovat oppilaitoksen järjestämä taloudellinen tuki, opiskelijan kaverisuhteet, seurustelusuhteet, opiskelijan oma arvio kielitaidostaan, mielenkiintoiset vaihtokohteet. Opiskelijat tekevät päätöksiä hyvin lyhytnäköisesti senhetkisen tuntemuksen mukaan. Opiskelijoilla on mahdollisuus valita tutkinnon osa kansainvälisessä työympäristössä toimiminen, mikä voi lisätä opiskelijoiden mielenkiintoa ulkomaanjaksolle.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tapaustutkimusmenetelmä eli case-tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin tilastollisin menetelmin, autoalan opiskelijoille kohdennetuilla kyselyillä sekä opiskelijahaastatteluilla. Tilastollisissa menetelmissä on käytetty lähteenä valtakunnallisia tilastoja kansainvälisistä liikkuvuuksista. Opiskelijoiden kyselyt oli suunnattu autoalan opiskelijoille Salpauksessa, Keudassa ja Omniassa. Opiskelijat, joita haastateltiin, olivat Salpauksen autoalan opiskelijoita, jotka olivat olleet vaihdossa ulkomailla.
Tutkimuksesta on jätetty pois koronavuodet 2020, 2021 sekä vuosi 2022. Koronan vaikutuksesta koulujen kansainvälinen liikkuvuus pysähtyi kokonaan. Vuoden 2022 liikkuvuudet alkoivat vähitellen palautua. Koronavuosia ei tarkastella tässä opinnäytetyössä niiden suuren poikkeavuuden takia normaalista tilanteesta.
Opiskelijoiden halukkuuteen kansainväliseen vaihtoon vaikuttavat monet tekijät. Niitä ovat oppilaitoksen järjestämä taloudellinen tuki, opiskelijan kaverisuhteet, seurustelusuhteet, opiskelijan oma arvio kielitaidostaan, mielenkiintoiset vaihtokohteet. Opiskelijat tekevät päätöksiä hyvin lyhytnäköisesti senhetkisen tuntemuksen mukaan. Opiskelijoilla on mahdollisuus valita tutkinnon osa kansainvälisessä työympäristössä toimiminen, mikä voi lisätä opiskelijoiden mielenkiintoa ulkomaanjaksolle.