Tunnekasvatuksen toteuttaminen 3-5-vuotiaille varhaiskasvatuksessa : Oulun kaupungin varhaiskasvattajien näkökulmasta
Matero, Elisa (2023)
Matero, Elisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434113
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan 3–5-vuotiaille varhaiskasvatuksessa Oulun kaupungin varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tavoitteena oli saada selville, kuinka tunnekasvatusta toteutetaan käytännön työssä ja ovatko työntekijät tietoisia tunnekasvatuksesta. Tutkimukseen osallistuivat 3–5-vuotiaiden kanssa työskentelevät varhaiskasvatuksen sosionomit, varhaiskasvatuksen opettajat ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajat.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin anonyymillä kyselylomakkeella, joka on luotu Webropol-ohjelmalla. Saatu aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä. Aineisto on teemoiteltu aineistolähtöisesti, jonka avulla vastauksista saatiin esille tutkimusta palveleva tieto.
Saatujen vastauksien perusteella tunnekasvatusta toteutetaan arjessa syntyvissä spontaaneissa tilanteissa sekä osana suunnitelmallista pedagogiikkaa. Valmista tunnekasvatusmateriaalia hyödynnetään paljon. Tunnekasvatusta pidetään olennaisena osana lapsen vuorovaikutustaitojen, empatian, hyvien käyttäytymismallien, itseilmaisun ja -säätelyn oppimisessa. Tunnekasvatus edistää lapsen hyvinvointia ja vahvistaa sosiaalisia taitoja. Vanhemmat ovat päässeet myös osallisiksi tunnekasvatuksen hyödystä saadessaan tukea ja konkreettisia vinkkejä omaan kasvatustyöhönsä.
Saatujen tulosten pohjalta tehtyjen johtopäätöksien mukaan tunnekasvatus on nyt varhaiskasvatuksen keskiössä ja varhaiskasvattajilla on motivaatiota kehittää toimintamalleja tällä saralla. Kasvattajat tiedostavat myös omien tunteiden säätelyn ja sanoittamisen merkityksen. Oulun kaupungilla työskentelevät varhaiskasvattajat kokevat, että tunnekasvatus on tiimin yhteinen asia.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin anonyymillä kyselylomakkeella, joka on luotu Webropol-ohjelmalla. Saatu aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä. Aineisto on teemoiteltu aineistolähtöisesti, jonka avulla vastauksista saatiin esille tutkimusta palveleva tieto.
Saatujen vastauksien perusteella tunnekasvatusta toteutetaan arjessa syntyvissä spontaaneissa tilanteissa sekä osana suunnitelmallista pedagogiikkaa. Valmista tunnekasvatusmateriaalia hyödynnetään paljon. Tunnekasvatusta pidetään olennaisena osana lapsen vuorovaikutustaitojen, empatian, hyvien käyttäytymismallien, itseilmaisun ja -säätelyn oppimisessa. Tunnekasvatus edistää lapsen hyvinvointia ja vahvistaa sosiaalisia taitoja. Vanhemmat ovat päässeet myös osallisiksi tunnekasvatuksen hyödystä saadessaan tukea ja konkreettisia vinkkejä omaan kasvatustyöhönsä.
Saatujen tulosten pohjalta tehtyjen johtopäätöksien mukaan tunnekasvatus on nyt varhaiskasvatuksen keskiössä ja varhaiskasvattajilla on motivaatiota kehittää toimintamalleja tällä saralla. Kasvattajat tiedostavat myös omien tunteiden säätelyn ja sanoittamisen merkityksen. Oulun kaupungilla työskentelevät varhaiskasvattajat kokevat, että tunnekasvatus on tiimin yhteinen asia.