Rahoitusyhtiön asiakasportaalin kehittäminen
Kovamäki, Jenna (2023)
Kovamäki, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735004
Tiivistelmä
Digitaalisen kehityksen myötä yritykset pystyvät käyttämään tekoälyä hyväkseen toiminnassaan. Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelussa on noussut keskeiseksi strategiaksi yrityksille, sillä se mahdollistaa yrityksen asiakkaille nopeamman ja paremman palvelun.
Tämän opinnäytetyön aiheena on Asiakaspalveluportaalin kehittäminen Rahoitusyhtiö X:lle, joka on Suomen kalustorahoitusmarkkinoilla toimiva rahoitusyhtiö. Opinnäytetyön tutkimuskohteena on yrityksen asiakasportaalin kehittämien ensimmäinen vaihe, tarkoituksena selvittää, millaisen asiakasportaalin Rahoitusyhtiö X tarvitsee ja mitä sen kehittämisessä tulee ottaa huomioon.
Työn teoreettinen viitekehys on rakennettu asiakasportaalin projektiryhmän näkökulmasta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakasportaalin kehitykseen liittyviä ominaisuuksia, joita ovat Rahoitusyhtiö X:n tarjoamien rahoitustuotteiden, asiakasportaalin, tietosuojakäytännön ja tekoälyn käsittely.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi valittiin laadullisen tutkimuksen piiriin kuuluva toimintatutkimus, sillä opinnäytetyön tekijän on tarkoitus toimia tutkittavassa ympäristössä muun kehitysprojektiryhmän kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja aineisto tutkimusta varten kerättiin kirjallisista lähteistä ja asiantuntijahaastatteluista. Opinnäytetyö aloitettiin vuoden 2023 alussa ja se valmistui samana vuonna marraskuussa.
Opinnäytetyön tutkimusten perusteella Rahoitusyhtiö X:n on mahdollista kehittää heikkoa tekoälyä käyttävä asiakasportaali ja parantaa sen avulla yrityksen asiakaspalvelua. Tutkimuksessa onnistuttiin luomaan toimiva ja sääntömääräinen asiakasportaali, mikä vastaa sekä Rahoitusyhtiö X:n asiakkaiden, että henkilökunnan toiveita.
Tämän opinnäytetyön aiheena on Asiakaspalveluportaalin kehittäminen Rahoitusyhtiö X:lle, joka on Suomen kalustorahoitusmarkkinoilla toimiva rahoitusyhtiö. Opinnäytetyön tutkimuskohteena on yrityksen asiakasportaalin kehittämien ensimmäinen vaihe, tarkoituksena selvittää, millaisen asiakasportaalin Rahoitusyhtiö X tarvitsee ja mitä sen kehittämisessä tulee ottaa huomioon.
Työn teoreettinen viitekehys on rakennettu asiakasportaalin projektiryhmän näkökulmasta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakasportaalin kehitykseen liittyviä ominaisuuksia, joita ovat Rahoitusyhtiö X:n tarjoamien rahoitustuotteiden, asiakasportaalin, tietosuojakäytännön ja tekoälyn käsittely.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi valittiin laadullisen tutkimuksen piiriin kuuluva toimintatutkimus, sillä opinnäytetyön tekijän on tarkoitus toimia tutkittavassa ympäristössä muun kehitysprojektiryhmän kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja aineisto tutkimusta varten kerättiin kirjallisista lähteistä ja asiantuntijahaastatteluista. Opinnäytetyö aloitettiin vuoden 2023 alussa ja se valmistui samana vuonna marraskuussa.
Opinnäytetyön tutkimusten perusteella Rahoitusyhtiö X:n on mahdollista kehittää heikkoa tekoälyä käyttävä asiakasportaali ja parantaa sen avulla yrityksen asiakaspalvelua. Tutkimuksessa onnistuttiin luomaan toimiva ja sääntömääräinen asiakasportaali, mikä vastaa sekä Rahoitusyhtiö X:n asiakkaiden, että henkilökunnan toiveita.