Savolainen perinnetapahtuma: Bränditutkimus Finntriathlonista
Tarvainen, Emilia (2023)
Tarvainen, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli bränditutkimus Finntriathlonista, jossa tutkittiin tapahtuman mielikuvia ja tunnettuutta. Finntriathlon on Joroisissa alkunsa saanut urheilutapahtuma, joka on ajan kuluessa laajentunut ja toiminut myös muilla eri paikkakunnilla. Kilpailuun osallistuminen on maksullista, mutta katsojille tapahtuma on ilmainen. Tapahtuman juoksureitti kulkee Joroisissa läpi kirkonkylän, jolloin ihmiset voivat seurata ja kannustaa tapahtumaa omalta kotipihaltaan. Joroisten Finntriathlon onkin tunnettu Joroisten hengestä, jota ei voi sanoin kuvailla vaan se pitää itse kokea.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä ihmisille tulee mieleen Finntriathlonista ja kuinka he näkevät tapahtuman. Syitä miksi he ovat osallistuneet tapahtumaan ja osallistuisivatko siihen uudestaan. Kyselyä jaettiin henkilökohtaisessa sekä tuttavien sosiaalisessa mediassa, tarkoituksena tavoittaa mahdollisimman monia ihmisiä.
Tutkimuksen vastaajien määrä oli hyvin pieni, joten tutkimuksen tuloksia ei voi pitää reliabiliteetteina. Tutkimuksen tulokset ovat näin ainoastaan suuntaa antavia ja kyseisen otannan mielipide. Tuloksista pystyi päättelemään, että tapahtuman paras markkinointikeino on ollut toiselta henkilöltä tapahtumasta kuuleminen ja tapahtuman mielikuvana suurin oli urheilu, paikallinen ja perinne. Tuloksista voi vetää yhteenvedon, että tapahtuma on tunnettu paikkakuntalaisille. Se on perinne, josta ei luovuta.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä ihmisille tulee mieleen Finntriathlonista ja kuinka he näkevät tapahtuman. Syitä miksi he ovat osallistuneet tapahtumaan ja osallistuisivatko siihen uudestaan. Kyselyä jaettiin henkilökohtaisessa sekä tuttavien sosiaalisessa mediassa, tarkoituksena tavoittaa mahdollisimman monia ihmisiä.
Tutkimuksen vastaajien määrä oli hyvin pieni, joten tutkimuksen tuloksia ei voi pitää reliabiliteetteina. Tutkimuksen tulokset ovat näin ainoastaan suuntaa antavia ja kyseisen otannan mielipide. Tuloksista pystyi päättelemään, että tapahtuman paras markkinointikeino on ollut toiselta henkilöltä tapahtumasta kuuleminen ja tapahtuman mielikuvana suurin oli urheilu, paikallinen ja perinne. Tuloksista voi vetää yhteenvedon, että tapahtuma on tunnettu paikkakuntalaisille. Se on perinne, josta ei luovuta.