Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opas aloittavalle hyvinvointialan yrittäjälle asiantuntijabrändin luomiseen

Erkkilä, Elina (2023)

 
Avaa tiedosto
Erkkila_Elina.pdf (1.205Mt)
Lataukset: 


Erkkilä, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735221
Tiivistelmä
Nykyaikana yhä useampi näkee yrittäjyyden mahdollisuutena. Hyvinvointialan ollessa yksi nopeimmin kehittyvistä toimialoista, se tarjoaa alan yrittäjille paljon mahdollisuuksia innovoida uusia palveluja. Yrittäjien lisääntyessä, lisääntyy myös kilpailu ja hyvinvointialan yrittäjä onkin merkittävän kysymyksen äärellä: kuinka erottautua muista? Yksi keino erottautua on luoda vahva asiantuntijabrändi.

Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä laadittiin opas aloittavalle hyvinvointialan yrittäjälle oman asiantuntijabrändin luomiseen sosiaalista mediaa hyödyntäen. Työn aihe heräsi kirjoittajan omakohtaisesta tarpeesta kehittää omaa asiantuntijabrändiään. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten aloittavan hyvinvointialan yrittäjän kannattaa lähteä luomaan omaa asiantuntijabrändiään. Opinnäytetyön tietoperustassa syvennyttiin hyvinvointialan yrittäjyyden erityispiirteisiin, asiantuntijabrändiin, sosiaalisen median käytännön toimiin sekä hyvän oppaan tunnuspiirteisiin. Tietoperusta koottiin hyödyntämällä monipuolista lähdeaineistoa.

Opinnäytetyöraportin pohjalta luotiin toiminnallinen opas, jonka kehittämismenetelmänä käytettiin aivoriihiä sekä kokeilua. Oppaasta tuli monipuolinen kokonaisuus. Oppaan osallistavien tehtävien avulla lukija oppii tuntemaan itseään paremmin ja jo opasta lukiessaan luo pohjaa oman asiantuntijabrändinsä synnylle. Oppaan onnistumista mitattiin useiden testilukijoiden avulla ja työtä kehitettiin saatujen palautteiden perusteella.

Tutkimuksessa selvisi, että aloittavan hyvinvointialan yrittäjän kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa asiantuntijabrändinsä luomisessa. Sosiaalinen media on kustannustehokas ja monipuolinen tapa lisätä omaa tunnettuutta. Tutkimuksessa yllätti, kuinka moneen asiaan asiantuntijabrändin on syytä kiinnittää huomiota luodessaan koukuttavaa sisältöä. Toiminnallisen ja osallistavan oppaan avulla hyvinvointialan yrittäjän on helppoa lähteä luomaan omaa vahvaa asiantuntijabrändiään ja parantaa erottautumistaan.
 
In today’s world more and more people see entrepreneurship as an opportunity. As the welfare industry is one of the fastest developing sectors, it offers plenty of opportunities for entrepreneurs to innovate new services. As the number of entrepreneurs increases, so does competition, and the wellness entrepreneur is faced with a significant question: how to stand out from others? One way to stand out is to create a strong expert brand.

In this functional thesis, the author created a guide for start-up wellness entrepreneurs to create their own expert brand using social media. The topic of the work arose from the author's personal need to develop her own expert brand. The aim of the thesis was to find out how start-up wellness entrepreneurs should start creating their own expert brand. The knowledge base of the thesis focused on the special characteristics of entrepreneurship in the wellbeing sector, the expert brand, the practical aspects of social media and the characteristics of a good guide. The knowledge base was compiled utilising diverse source material.

A functional guide was created based on the thesis report. Brainstorming sessions and experimentation were used as methods for developing the work. The guide became versatile and instructive. With the help of engaging tasks, readers get to know themselves better and while reading the guide, they start to create the basis for their own expert brand. The usability of the guide was measured with the help of several test readers and the work was developed based on the feedback received.

The study revealed that start-up wellness entrepreneurs should use social media to create their expert brand. Social media is a cost-effective and versatile way to increase one’s awareness. A surprising aspect of the study was to realise how many aspects an expert brand should consider when creating captivating content for social media. This functional guide makes it easy for wellness entrepreneurs to start creating their own expert brand and make them stand out better.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste