Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Voimaa vuorovaikutuksesta: lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta tukeva työmenetelmäkansio

Honkanen, Matleena; Antikainen, Siiri; Aallosvirta, Tutta (2023)

 
Avaa tiedosto
Aallosvirta_Antikainen_Honkanen.pdf (1.238Mt)
Lataukset: 


Honkanen, Matleena
Antikainen, Siiri
Aallosvirta, Tutta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735062
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta tukeva työmenetelmäkansio. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Familar Oy:n perhekuntoutusyksikkö Hermanni. Työmenetelmäkansioon koottiin kuusi eri työmenetelmää toimeksiantajan toiveiden mukaisesti.

Työmenetelmäkansion tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan omaohjaaja työskentelyä tavoitteellisemmaksi ja selkeämmäksi valittujen menetelmien avulla. Työmenetelmäkansion menetelmät ovat toiminnallisia menetelmiä, jotka tukevat asiakkaiden osallisuutta. Työskentelyn tavoitteellisuutta ja selkeyttä on pyritty saavuttamaan asettamalla jokaiselle työmenetelmälle omat tavoitteet.

Keskeisiä termejä opinnäytetyössä oli vuorovaikutus, kiintymyssuhteet, omaohjaajuus sekä perhekuntoutus. Työmenetelmäkansio on kehitetty tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja työmenetelmäkansiota esitettiin toimeksiantajan kehittämispäivässä. Kehittämispäivässä käytiin avointa dialogia toimeksiantajan kanssa työmenetelmäkansiosta ja toimeksiantajan toiveista.

Kehittämistyö on toteutettu konstruktivistisen mallin mukaan, jossa tärkeitä elementtejä on kehittämistarpeen tunnistaminen, vahva reflektiivisyys, arviointi sekä avoin dialogi. Arviointi kulkee mukana koko kehittämisprosessin ajan. Arviointia on toteuttanut myös toimeksiantaja koko työskentelyvaiheen ajan. Jatkossa opinnäytetyötä voisi kehittää aikataulutuksen avulla, jolloin jokaiselle työmenetelmälle olisi tietty aikaväli, jolloin työmenetelmiä toteutettaisiin yhdessä lapsen ja vanhempien kanssa omaohjaajan avulla ja tuella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste