Imagotutkimus: case Aholansaari, kesä 2023
Snellman, Annika; Vänttinen, Mia (2023)
Snellman, Annika
Vänttinen, Mia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735077
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus Aholansaaren kesän 2023 asiakkaille ja sen avulla selvitettiin, millainen Aholansaaren imago on asiakkaiden näkökulmasta. Kyselyn avulla selvitettiin Aholansaaressa vierailevien asiakkaiden mielikuvia, mielipiteitä ja kokemuksia Aholansaaresta eli mitkä asiat tekivät heidän mielestään Aholansaaresta Aholansaaren. Kyselyn avulla haluttiin myös tutkia, ilmenikö vastauksista asiakasryhmien välisiä näkemyseroja Aholansaaren imagosta sekä seikkoja, joilla saaren tunnettuutta pystyttäisiin lisäämään. Työn toimeksiantajana toimi Aholansaarisäätiö sr.
Aholansaaren imagoa kartoitettiin kesä-elokuun aikana 2023 määrällisen kyselytutkimuksen avulla saaressa vieraileville asiakkaille teetetyllä kyselyllä, johon osallistuminen oli asiakkaille vapaaehtoista. Asiakkaat pystyivät täyttämään kyselyn halutessaan joko sähköisenä versiona Webropol kysely- ja raportointisovelluksessa tai paperilomakkeella Aholansaaren päärakennuksen aulassa vastauspisteellä. Kysely sisälsi muutamia taustakysymyksiä sekä Aholansaaren imagoa kartoittavia kysymyksiä.
Imagokyselyyn vastasi 75 asiakasta ja sillä onnistuttiin kartoittamaan Aholansaaren imagoa. Kyselyyn vastasi erilaisia asiakkaita eri asiakassegmenteistä, joten vastaajat edustivat monipuolisesti Aholansaaren asiakkaita. Tuloksien perusteella Aholansaareen yhdistettiin positiivisia adjektiiveja ja mielikuvia, jotka olivat hyvin samassa linjassa Aholansaaren omien arvojen, toimintaperiaatteiden sekä rakennetun imagon kanssa. Aholansaari koettiin erityisesti historiallisesti merkittäväksi ja mielenkiintoiseksi vierailukohteeksi, jossa ihmiset kohdattiin ystävinä. Asiakaspalvelu koettiin selkeästi positiivisimpana aihealueena. Enemmän hajontaa aiheuttivat Aholansaaren sosiaalisen median sisällöstä muodostunut imagokuva, sekä kyselyn väittämät siitä, millaiseksi paikaksi asiakkaat kokivat Aholansaaren. Aholansaaren logo koettiin helpoksi yhdistää Aholansaareen ja viestivän hyvin saaren sijainnista. Logo miellettiin kuitenkin yksinkertaiseksi, eikä sen koettu olevan mieleenpainuva tai viestivän hyvin Aholansaaren toiminnasta. Saarta ei mielletty myöskään esteettömänä, sillä sinne saapumisen ja siellä liikkumisen koettiin olevan hankalaa.
Aholansaaren imagoa kartoitettiin kesä-elokuun aikana 2023 määrällisen kyselytutkimuksen avulla saaressa vieraileville asiakkaille teetetyllä kyselyllä, johon osallistuminen oli asiakkaille vapaaehtoista. Asiakkaat pystyivät täyttämään kyselyn halutessaan joko sähköisenä versiona Webropol kysely- ja raportointisovelluksessa tai paperilomakkeella Aholansaaren päärakennuksen aulassa vastauspisteellä. Kysely sisälsi muutamia taustakysymyksiä sekä Aholansaaren imagoa kartoittavia kysymyksiä.
Imagokyselyyn vastasi 75 asiakasta ja sillä onnistuttiin kartoittamaan Aholansaaren imagoa. Kyselyyn vastasi erilaisia asiakkaita eri asiakassegmenteistä, joten vastaajat edustivat monipuolisesti Aholansaaren asiakkaita. Tuloksien perusteella Aholansaareen yhdistettiin positiivisia adjektiiveja ja mielikuvia, jotka olivat hyvin samassa linjassa Aholansaaren omien arvojen, toimintaperiaatteiden sekä rakennetun imagon kanssa. Aholansaari koettiin erityisesti historiallisesti merkittäväksi ja mielenkiintoiseksi vierailukohteeksi, jossa ihmiset kohdattiin ystävinä. Asiakaspalvelu koettiin selkeästi positiivisimpana aihealueena. Enemmän hajontaa aiheuttivat Aholansaaren sosiaalisen median sisällöstä muodostunut imagokuva, sekä kyselyn väittämät siitä, millaiseksi paikaksi asiakkaat kokivat Aholansaaren. Aholansaaren logo koettiin helpoksi yhdistää Aholansaareen ja viestivän hyvin saaren sijainnista. Logo miellettiin kuitenkin yksinkertaiseksi, eikä sen koettu olevan mieleenpainuva tai viestivän hyvin Aholansaaren toiminnasta. Saarta ei mielletty myöskään esteettömänä, sillä sinne saapumisen ja siellä liikkumisen koettiin olevan hankalaa.