Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö: onnistunut asiakaskohtaaminen - Asko
Nyberg, Christer (2023)
Nyberg, Christer
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735136
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sisältää myyjän päiväkirjan. Raportissa käydään läpi myyjän työtehtäviä viikkotasolla, jossa analysoin omaa tekemistäni ja kehittymistäni myynnin sekä asiakaspalvelijan roolissa.
Myyjän tehtävään kuuluu monta osa-aluetta. Tärkeimmät tehtävät ovat myynti, sekä asiakkaan kokonaisvaltainen palveleminen. Myyjän tehtävänä on kartoittaa asiakkaan tarpeet ja tätä kautta esitellä asiakkaalle parhain mahdollinen ratkaisu. Myyjän tulee myös tehdä lisämyyntiä tuloksen parantamiseksi sekä hoitaa tilaukset ja vastata, että asiakkaalle toimitetaan myydyt tuotteet.
Työhön kuuluu myös tilausten seuraaminen, kotiinkuljetuksien sopiminen, rahoitusten tekeminen ja puhelintyö. Kaikki työtehtävät tulee asiakaspalvelun kannalta tehdä laadukkaasti ja asiakas edellä lähtöisesti.
Opinnäytetyön päiväkirja sijoittuu 01.06.2022-10.08.2022 ajalle. Seurantaviikkojen tavoitteena on onnistunut asiakaskohtaaminen ja sen eri vaiheet. Seurantaviikkojen eri teemat ovat asiakaskohtaaminen, myyjän perustaidot, tuotetuntemus, asiakkaan tarpeen ymmärtäminen, tarvekartoitus eri kyselytekniikoilla, vastaväitteet, argumentointi, lisämyynti sekä kaupan päättäminen.
Myyjän tehtävään kuuluu monta osa-aluetta. Tärkeimmät tehtävät ovat myynti, sekä asiakkaan kokonaisvaltainen palveleminen. Myyjän tehtävänä on kartoittaa asiakkaan tarpeet ja tätä kautta esitellä asiakkaalle parhain mahdollinen ratkaisu. Myyjän tulee myös tehdä lisämyyntiä tuloksen parantamiseksi sekä hoitaa tilaukset ja vastata, että asiakkaalle toimitetaan myydyt tuotteet.
Työhön kuuluu myös tilausten seuraaminen, kotiinkuljetuksien sopiminen, rahoitusten tekeminen ja puhelintyö. Kaikki työtehtävät tulee asiakaspalvelun kannalta tehdä laadukkaasti ja asiakas edellä lähtöisesti.
Opinnäytetyön päiväkirja sijoittuu 01.06.2022-10.08.2022 ajalle. Seurantaviikkojen tavoitteena on onnistunut asiakaskohtaaminen ja sen eri vaiheet. Seurantaviikkojen eri teemat ovat asiakaskohtaaminen, myyjän perustaidot, tuotetuntemus, asiakkaan tarpeen ymmärtäminen, tarvekartoitus eri kyselytekniikoilla, vastaväitteet, argumentointi, lisämyynti sekä kaupan päättäminen.