Myymälän tuotteiden esillepanon vaikutus myyntiin
Halme, Jarno (2023)
Halme, Jarno
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735188
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin päivittäistavarakauppa Lidl Suomi Ky:lle ja työn tavoitteena oli selvittää, kasvattaako kahdelle eri tuoteryhmälle tehdyt esillepanon uudet prosessimuutokset myyntiä euromääräisesti sekä suhteessa myynninosuuteen. Tavoitteena on myös antaa kehitysehdotuksia työn pohjalta. Toteutetut muutokset toteutettiin myymälässä lähinnä esillepanojen ja visuaalisen markkinoinnin keinoin.
Teoreettinen viitekehys rakentui teemojen esillepano, myymälämarkkinointi, visuaalinen markkinointi sekä ostopäätökset myymälässä ympärille. Asiakkaiden ymmärtämiseksi työssä käsiteltiin mitä asiakkaat haluavat ostoskäynniltään sekä mitkä seikat tukevat ostopäätöksen syntymistä. Esillepanojen ja visuaalisen markkinoinnin keinot olivat tärkeimmät uudistuksissa toteutetut muutokset, joten teoria rakentui näiden aihealueiden ympärille. Työ toteutettiin toiminnallisena työnä.
Työssä käytiin läpi mitä muutoksia uuden prosessin myötä on otettu käyttöön ja kuinka teoria tukee tehtyjä muutoksia. Lisäksi työssä käsiteltiin tutkittavia tuoteryhmiä yleisemmin ja kuinka niitä ohjataan myymälöiden ulkopuolelta.
Työssä tarkasteltiin toteutuneita myyntejä valituista tuoteryhmistä aikaväliltä 1.3.21-30.11.21 ja verrattiin niitä aikavälin 1.3.20-30.11.20 myynteihin yhden myymälän osalta. Molemmissa tuoteryhmissä huomattiin merkittävää myynninkasvua niin euromääräisesti kuin myynninosuudeltaankin uudistuksen jälkeisellä ajalla, kun tarkasteltavana oli koko aikaväli. Opinnäytetyössä annettiin kehitysehdotuksia tutkittavien tuoteryhmien esillepanon ja visuaalisen markkinoinnin teorian perusteella. Kehittämisehdotuksiksi nousi esimerkiksi tuotteiden niukempi sijoittaminen ahtaammille käytäville, jotta asiakkaat eivät kokisi tungosta ja tämän takia viettäisi vähemmän aikaa myymälässä kuin muutoin. Samoin NonFoodissa olisi tärkeä löytää asiakkaisiin vetoavia tuotteita ja pitää valikoima pienempänä kuin kasvattaa valikoimaa ”tasapaksuilla” tuotteilla.
Teoreettinen viitekehys rakentui teemojen esillepano, myymälämarkkinointi, visuaalinen markkinointi sekä ostopäätökset myymälässä ympärille. Asiakkaiden ymmärtämiseksi työssä käsiteltiin mitä asiakkaat haluavat ostoskäynniltään sekä mitkä seikat tukevat ostopäätöksen syntymistä. Esillepanojen ja visuaalisen markkinoinnin keinot olivat tärkeimmät uudistuksissa toteutetut muutokset, joten teoria rakentui näiden aihealueiden ympärille. Työ toteutettiin toiminnallisena työnä.
Työssä käytiin läpi mitä muutoksia uuden prosessin myötä on otettu käyttöön ja kuinka teoria tukee tehtyjä muutoksia. Lisäksi työssä käsiteltiin tutkittavia tuoteryhmiä yleisemmin ja kuinka niitä ohjataan myymälöiden ulkopuolelta.
Työssä tarkasteltiin toteutuneita myyntejä valituista tuoteryhmistä aikaväliltä 1.3.21-30.11.21 ja verrattiin niitä aikavälin 1.3.20-30.11.20 myynteihin yhden myymälän osalta. Molemmissa tuoteryhmissä huomattiin merkittävää myynninkasvua niin euromääräisesti kuin myynninosuudeltaankin uudistuksen jälkeisellä ajalla, kun tarkasteltavana oli koko aikaväli. Opinnäytetyössä annettiin kehitysehdotuksia tutkittavien tuoteryhmien esillepanon ja visuaalisen markkinoinnin teorian perusteella. Kehittämisehdotuksiksi nousi esimerkiksi tuotteiden niukempi sijoittaminen ahtaammille käytäville, jotta asiakkaat eivät kokisi tungosta ja tämän takia viettäisi vähemmän aikaa myymälässä kuin muutoin. Samoin NonFoodissa olisi tärkeä löytää asiakkaisiin vetoavia tuotteita ja pitää valikoima pienempänä kuin kasvattaa valikoimaa ”tasapaksuilla” tuotteilla.