Brändiä tukeva operatiivinen toiminta: vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneiden motivaatiotekijät
Huttunen, Anna (2023)
Huttunen, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835295
Tiivistelmä
Kansalaisjärjestöt toteuttavat Suomessa suuren määrän vapaa-ajan tapahtumia vapaaehtoisvoimin, millä on yhteiskunnallisesti merkittävä vaikutus. Tämän toiminnan on todettu lisäävän hyvinvointia, vahvistavan osallisuutta ja vähentävän syrjäytymistä. Lisäksi toiminta elävöittää paikallista elinympäristöä. Kansalaisjärjestöjen keskeiseksi haasteeksi on kuitenkin viime vuosina noussut vapaaehtoisten henkilöiden vähentyminen ja rahoituksen saaminen tapahtumien toteuttamiseen. Näihin haasteisiin on tärkeää tarttua, jotta kansalaisjärjestöt pysyvät jatkossakin elinvoimaisina, luovat toiminnallaan hyvinvointia ja edistävät yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita. Monet aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kansalaisjärjestöjen bränditunnettuuden lisäämisellä on positiivisia vaikutuksia vapaaehtoisten ja rahoittajien kokemaan tapahtumien vetovoimaan ja pitovoimaan sekä yhdistysten tavoitteiden saavuttamiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli brändiä tukevan operatiivisen toiminnan kehittäminen vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneiden motivaatiotekijöiden näkökulmasta. Merkityksellisen brändin rakentaminen alkaa ymmärtämällä kohderyhmien motivaatioon vaikuttavia tekijöitä. Motivaatiotekijöiden ymmärtäminen korostuu myös operatiivisen toiminnan kehittämisessä, mikäli toimintaa halutaan kehittää vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneiden näkökulmasta laadukkaaksi ja vetovoimaiseksi, joka edistää myös positiivisen brändimielikuvan rakentumista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen kehittämistyö, joka toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahta kohderyhmää, vapaaehtoisia ja yhteistyökumppaneita. Tutkimustulosten perusteella muodostettiin johtopäätökset ja konkreettiset kehitysehdotukset toimeksiantajan arvioitavaksi sekä toteutettavaksi. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että operatiivisella toiminnalla on selkeä yhteys siihen, minkälaiseksi tapahtuman brändi muotoutuu vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Toisena keskeisenä tutkimustuloksena voidaan todeta, että hyvin organisoitu ja roolitettu toiminta, missä otetaan huomioon yhteisöllisyys ja hyvät vuorovaikutustaidot pidetään motivoivana ja vetovoimaisena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaation toimintaa ja tuottaa konkreettisia kehitysehdotuksia operatiiviseen työhön ja johtamiseen, jotta ne tukisivat positiivisen brändin muodostumista sekä vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneiden motivaatiota olla mukana toiminnassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli brändiä tukevan operatiivisen toiminnan kehittäminen vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneiden motivaatiotekijöiden näkökulmasta. Merkityksellisen brändin rakentaminen alkaa ymmärtämällä kohderyhmien motivaatioon vaikuttavia tekijöitä. Motivaatiotekijöiden ymmärtäminen korostuu myös operatiivisen toiminnan kehittämisessä, mikäli toimintaa halutaan kehittää vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneiden näkökulmasta laadukkaaksi ja vetovoimaiseksi, joka edistää myös positiivisen brändimielikuvan rakentumista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen kehittämistyö, joka toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahta kohderyhmää, vapaaehtoisia ja yhteistyökumppaneita. Tutkimustulosten perusteella muodostettiin johtopäätökset ja konkreettiset kehitysehdotukset toimeksiantajan arvioitavaksi sekä toteutettavaksi. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että operatiivisella toiminnalla on selkeä yhteys siihen, minkälaiseksi tapahtuman brändi muotoutuu vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Toisena keskeisenä tutkimustuloksena voidaan todeta, että hyvin organisoitu ja roolitettu toiminta, missä otetaan huomioon yhteisöllisyys ja hyvät vuorovaikutustaidot pidetään motivoivana ja vetovoimaisena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaation toimintaa ja tuottaa konkreettisia kehitysehdotuksia operatiiviseen työhön ja johtamiseen, jotta ne tukisivat positiivisen brändin muodostumista sekä vapaaehtoisten ja yhteistyökumppaneiden motivaatiota olla mukana toiminnassa.