Sisäisen strategiaviestinnän kehittäminen: case: Vararengasravintolat Oy
Laamanen, Saara (2023)
Laamanen, Saara
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835321
Tiivistelmä
Strategian menestymisessä viestinnällä on keskeinen rooli. Viestinnän keinoin johdetaan kohti tavoitteita ja tämä tekee viestinnästä itsessään luonteeltaan strategista. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja, kuopiolainen ravintolayhtiö Vararengasravintolat Oy panostaa vahvasti strategiatyöhönsä. Yrityksen toimitusjohtajan sanoin: ”strategian tekee näkyväksi ja eläväksi se, miten se otetaan mukaan jokapäiväisiin tilanteisiin ja päätöksenteon ohjuriksi.” Työn tarkoituksena oli tarkastella sisäisen viestinnän nykytilaa ja kehittämiskohteita yrityksen strategian toteutumisen mahdollistajana. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa siitä, miten sisäistä viestintää tulisi kehittää, jotta strategiset valinnat ohjaisivat päätöksentekoa ja jokapäiväistä toimintaa läpi organisaation.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee strategian johtamista ja sisäistä strategiaviestintää. Teorian ja muodostetun päätutkimusongelman sekä sen alakysymysten pohjalta tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa otanta oli koko yrityksen henkilöstö. Kvantitatiivisella tutkimuksella haettiin ensisijaisesti nykytilan kuvausta. Kvantitatiivisen tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelututkimus, jonka eliittiotanta oli kaksi henkilöä eri hierarkiatasoilta. Tällä tutkimuksella syvennettiin edellisen tutkimuksen teemoja ja haettiin lisäksi kehitysehdotuksia havaittuihin epäkohtiin.
Tutkimuksella osoitettiin toimeksiantajayrityksen sisäisen strategiaviestinnän olevan pääosin toimivaa, mutta myös selkeitä, nimettäviä kehityskohtia havaittiin. Kehitysehdotukset jaettiin kolmen teeman alle: sisäisen viestinnän strukturointi, strategian konkretisointi sekä tasapuolisen osallistumisen kehittäminen. Kaikista kehitysehdotuksista muodostettiin vähintään yksi konkreettinen toimenpide-ehdotus. Niistä tärkeimmiksi nostettiin yksikköpalaverien syklin ja rakenteen kehittäminen, 1 to 1 -esihenkilö–alaiskeskustelukäytännön aloittaminen ja strategian konkretisoinnin kehittäminen. Jatkotutkimusaiheita nousi esiin useita, niistä tälle työlle luontevimpana jatkumona sisäisen strategiaviestinnän käsikirja. Communication plays a key role in the success of strategy. The means of communication enable management reach the goals, and that makes the communication strategic by nature. The client organisation of this study, a Kuopio-based restaurant SME Vararengasravintolat Oy, invests strongly in its strategy work. According to the CEO, “the strategy becomes visible and alive through everyday situations and as a control tool in decision-making". The purpose of this study was to observe the current state and development targets of internal communication as an enabler of strategy implementation. The aim was to produce information for the client about how to develop internal communication to make strategic choices lead decision-making and the everyday operations throughout the organisation.
The study was conducted as a mixed method case study. The theoretical framework of the study discussed leading the strategy process and internal strategy communication. Based on the theory and the main research question with sub questions a quantitative survey was created, with the sampling consisting of the company´s whole personnel. The main purpose of the quantitative research was to create a description of the current state. Based on the results of the quantitative research, a qualitative semi-structured interview research was formulated, the sample being two persons representing different hierarchy levels. With this study the themes of the previous research were deepened and in addition to that, the development suggestions for observed shortcomings were searched for.
The study showed that the client´s internal strategy communication is mainly functional. Also, clear and identified development targets were found. The development suggestions were divided into three sections by theme: to structure the internal communication, to concretize the strategy and to develop equal participation. At least one concrete action proposal was formed for all development suggestions. The most important ones were highlighted: developing the cycle and structure of the unit meetings, introduction of 1 to 1 discussion practices for talks between managers and their employees and developing the concretisation of the strategy. Several further research topics emerged and the most natural continuum for this study is the internal strategy communication handbook.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee strategian johtamista ja sisäistä strategiaviestintää. Teorian ja muodostetun päätutkimusongelman sekä sen alakysymysten pohjalta tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa otanta oli koko yrityksen henkilöstö. Kvantitatiivisella tutkimuksella haettiin ensisijaisesti nykytilan kuvausta. Kvantitatiivisen tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelututkimus, jonka eliittiotanta oli kaksi henkilöä eri hierarkiatasoilta. Tällä tutkimuksella syvennettiin edellisen tutkimuksen teemoja ja haettiin lisäksi kehitysehdotuksia havaittuihin epäkohtiin.
Tutkimuksella osoitettiin toimeksiantajayrityksen sisäisen strategiaviestinnän olevan pääosin toimivaa, mutta myös selkeitä, nimettäviä kehityskohtia havaittiin. Kehitysehdotukset jaettiin kolmen teeman alle: sisäisen viestinnän strukturointi, strategian konkretisointi sekä tasapuolisen osallistumisen kehittäminen. Kaikista kehitysehdotuksista muodostettiin vähintään yksi konkreettinen toimenpide-ehdotus. Niistä tärkeimmiksi nostettiin yksikköpalaverien syklin ja rakenteen kehittäminen, 1 to 1 -esihenkilö–alaiskeskustelukäytännön aloittaminen ja strategian konkretisoinnin kehittäminen. Jatkotutkimusaiheita nousi esiin useita, niistä tälle työlle luontevimpana jatkumona sisäisen strategiaviestinnän käsikirja.
The study was conducted as a mixed method case study. The theoretical framework of the study discussed leading the strategy process and internal strategy communication. Based on the theory and the main research question with sub questions a quantitative survey was created, with the sampling consisting of the company´s whole personnel. The main purpose of the quantitative research was to create a description of the current state. Based on the results of the quantitative research, a qualitative semi-structured interview research was formulated, the sample being two persons representing different hierarchy levels. With this study the themes of the previous research were deepened and in addition to that, the development suggestions for observed shortcomings were searched for.
The study showed that the client´s internal strategy communication is mainly functional. Also, clear and identified development targets were found. The development suggestions were divided into three sections by theme: to structure the internal communication, to concretize the strategy and to develop equal participation. At least one concrete action proposal was formed for all development suggestions. The most important ones were highlighted: developing the cycle and structure of the unit meetings, introduction of 1 to 1 discussion practices for talks between managers and their employees and developing the concretisation of the strategy. Several further research topics emerged and the most natural continuum for this study is the internal strategy communication handbook.