Asiakasrajapinnassa toimivien toimihenkilöiden kokemuksia Kelan strategian arkeen kuljettamisen vaikuttavuudesta
Kuukasjärvi, Kimmo; Kyllönen, Jussi (2023)
Kuukasjärvi, Kimmo
Kyllönen, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Kelan asiakasrajapinnassa toimivien toimi-henkilöiden kokemusten tutkiminen liittyen Kelan uuteen strategiaan ja sen arkeen kuljettamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada käsitys siitä, miten arkeen kuljettaminen ja sen myötä strategian vaikutukset arkityöhön koetaan ratkaisijoiden ja tiimipäälliköiden keskuudessa. Lisäksi tutkimuksen yhteydessä selvitettiin hyväksi koettuja tapoja ja käytäntöjä, joita Kelassa voitaisiin hyödyntää strategiatyön tulevaisuudessa. Tutkimuksen tarkoitusta varten luotiin kaksi tutkimuskysymystä: miten asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt kokevat strategian vaikuttavuuden työssään, sekä miten asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt kehittäisivät strategian jalkauttamista oman tehtävänsä näkökulmasta käsin, jotta strategia koettaisiin vaikuttavampana työssä.
Opinnäytetyön tietopohjana hyödynnetään strategia käytäntönä (strategy as practice) tutkimusperinnettä, vaikuttavuuden arvioinnin teoriaa, sekä OKR-mallia (objective and key results).
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin henkilöhaastatteluilla, käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelurunko muodostettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa vastaamaan toimeksiantajan tarpeita.
Tutkimuksen yhteydessä kävi ilmi, että strategia koetaan arkityöstä irralliseksi, ja liittymäkohtia ratkaisijoiden päivittäiseen työhön on haastavaa löytää. OKR-mallin pilotointi Kelan eteläisessä vakuutuspiirissä on osaltaan auttanut konkretisoimaan strategian mukaisten tavoitteiden kuljettamista arkeen, mutta laadullisten vaikutusten kartoittamisessa ja näkyväksi tekemisessä on vielä kehitettävää. OKR:ssä käytettävät määrälliset mittarit koettiin pääosin toimivina. Haastatteluiden tulosten perusteella strategian arkeen kuljettamista voisi kehittää muun muassa kohdennetun viestinnän sekä linjaorganisaation sisäisten jatkumoiden varmistamisen avulla muun muassa vuorovaikutusta lisäämällä.
Opinnäytetyön tietopohjana hyödynnetään strategia käytäntönä (strategy as practice) tutkimusperinnettä, vaikuttavuuden arvioinnin teoriaa, sekä OKR-mallia (objective and key results).
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin henkilöhaastatteluilla, käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelurunko muodostettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa vastaamaan toimeksiantajan tarpeita.
Tutkimuksen yhteydessä kävi ilmi, että strategia koetaan arkityöstä irralliseksi, ja liittymäkohtia ratkaisijoiden päivittäiseen työhön on haastavaa löytää. OKR-mallin pilotointi Kelan eteläisessä vakuutuspiirissä on osaltaan auttanut konkretisoimaan strategian mukaisten tavoitteiden kuljettamista arkeen, mutta laadullisten vaikutusten kartoittamisessa ja näkyväksi tekemisessä on vielä kehitettävää. OKR:ssä käytettävät määrälliset mittarit koettiin pääosin toimivina. Haastatteluiden tulosten perusteella strategian arkeen kuljettamista voisi kehittää muun muassa kohdennetun viestinnän sekä linjaorganisaation sisäisten jatkumoiden varmistamisen avulla muun muassa vuorovaikutusta lisäämällä.