Oppimisanalytiikan hyödyntäminen osaamisen kehittämisessä ja koulutustoiminnan johtamisessa
Väisälä, Mika (2023)
Väisälä, Mika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634673
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ja kehittämisprojektin tavoitteena oli parantaa oppimisanalytiikan hyödyntämistä opetuksessa ja ohjauksessa, sekä jalostaa oppimisanalytiikasta tietoa oppilaitosjohdon tiedolla johtamisen välineeksi koulutuksen resurssien kohdentamiseksi ohjaustarpeeseen. Työn tilaajana toimi Keski-Pohjanmaan ammattiopisto.
Opinnäytetyössä on kuvattu aiheeseen liittyvät käsitteet ja rakennettu näistä teoriatietoa tutkimuksen pohjaksi. Kehittämisprojektissa toteutettiin it- ja media-alan opettajille ja keskijohdolle kysely, jonka vastauksia analysoitiin laadullisesta näkökulmasta. Tutkimusotteena kehittämisprojektissa oli konstruktiivinen tutkimusote, joka sopii erinomaisesti kehittämisprojektiin perustuvien tutkimusten toteuttamiseen.
Kehittämisprojektissa saavutettujen tulosten perusteella oppimisanalytiikan hyödyntäminen opetuksen ja ohjauksen kehittämisessä, edellyttää jatkossa laajempaa perehtymistä opetuksen rajapinnassa toimivilta henkilöiltä. Analytiikan kehittämiseen ja dataan perustuvan tiedon rakentamiseen liittyvissä kehittämisprojekteissa on tärkeää huomioida eettinen näkökulma jo suunnitteluvaiheessa, mikä nousi selkeästi esille tämän projektin toteuttamisessa.
Analytiikan hyödyntäminen oppimisprosessin- ja tiedolla johtamisen kehittämisessä vaatii jatkuvaa työtä. Nopeasti kehittyvä tietoyhteiskunta ja toimintaa säätelevät toimet luovat jatkuvan tarpeen analytiikan kehittämiselle, jolla turvataan laadukas ja tehokas toiminta. Tavoitteena on tämän projektin päättyessä edelleen jatkokehittää oppimisanalytiikan hyödyntämistä koulutusprosessin johtamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyössä on kuvattu aiheeseen liittyvät käsitteet ja rakennettu näistä teoriatietoa tutkimuksen pohjaksi. Kehittämisprojektissa toteutettiin it- ja media-alan opettajille ja keskijohdolle kysely, jonka vastauksia analysoitiin laadullisesta näkökulmasta. Tutkimusotteena kehittämisprojektissa oli konstruktiivinen tutkimusote, joka sopii erinomaisesti kehittämisprojektiin perustuvien tutkimusten toteuttamiseen.
Kehittämisprojektissa saavutettujen tulosten perusteella oppimisanalytiikan hyödyntäminen opetuksen ja ohjauksen kehittämisessä, edellyttää jatkossa laajempaa perehtymistä opetuksen rajapinnassa toimivilta henkilöiltä. Analytiikan kehittämiseen ja dataan perustuvan tiedon rakentamiseen liittyvissä kehittämisprojekteissa on tärkeää huomioida eettinen näkökulma jo suunnitteluvaiheessa, mikä nousi selkeästi esille tämän projektin toteuttamisessa.
Analytiikan hyödyntäminen oppimisprosessin- ja tiedolla johtamisen kehittämisessä vaatii jatkuvaa työtä. Nopeasti kehittyvä tietoyhteiskunta ja toimintaa säätelevät toimet luovat jatkuvan tarpeen analytiikan kehittämiselle, jolla turvataan laadukas ja tehokas toiminta. Tavoitteena on tämän projektin päättyessä edelleen jatkokehittää oppimisanalytiikan hyödyntämistä koulutusprosessin johtamisen näkökulmasta.