Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Haarre, Jenna; Rautakoski, Marita (2023)

 
Avaa tiedosto
Haarre_Rautakoski.pdf..pdf (371.3Kt)
Lataukset: 


Haarre, Jenna
Rautakoski, Marita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634699
Tiivistelmä
Kirjoitimme opinnäytetyömme lasten tunnetaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme ja myös tutkimuskysymyksinämme opinnäytetyössä on: Miten tunnetaitoja voi tukea varhaiskasvatuksessa? Miksi tunnetaitoja täytyy tukea ja vahvistaa? Halusimme korostaa opinnäytetyössämme myös tunnetaitojen tukemisen ja opettamisen tärkeyttä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössämme hyödynsimme vuoden 2000 jälkeen julkaistuja suomenkielisiä kirjoja ja artikkeleita. Tarkastelimme eri lähteitä kriittisesti sekä huolellisesti opinnäytetyötä tehdessä, jotta saimme mielestämme luotettavaa tietoa.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen tunnetaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa, tunnetaidoista, tunteista sekä lapsen tunteiden ilmaisemisesta. Lisäksi se koostuu tunnesäätelykeinoista, kuten tunteiden tunnistamisesta, ylläpitämisestä, sietämisestä, säätelystä ja käsittelemisestä. Opinnäytetyössä ilmenee lapsen tunnetaitojen sekä leikin merkitys osana kaveritaitoja sekä se, minkälaisia varhaiskasvattajan voimavaroja tarvitaan lapsen tunnetaitojen tukemisessa.

Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää etenkin varhaiskasvatuksen työkentällä, mutta esimerkiksi myös lastensuojelussa. Vuorovaikutussuhteiden kannalta omien tunteiden tunnistaminen, säätely, niiden käsitteleminen sekä niiden kanssa toimiminen ovat merkittävän tärkeitä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste