Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Haarre, Jenna; Rautakoski, Marita (2023)
Haarre, Jenna
Rautakoski, Marita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634699
Tiivistelmä
Kirjoitimme opinnäytetyömme lasten tunnetaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme ja myös tutkimuskysymyksinämme opinnäytetyössä on: Miten tunnetaitoja voi tukea varhaiskasvatuksessa? Miksi tunnetaitoja täytyy tukea ja vahvistaa? Halusimme korostaa opinnäytetyössämme myös tunnetaitojen tukemisen ja opettamisen tärkeyttä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössämme hyödynsimme vuoden 2000 jälkeen julkaistuja suomenkielisiä kirjoja ja artikkeleita. Tarkastelimme eri lähteitä kriittisesti sekä huolellisesti opinnäytetyötä tehdessä, jotta saimme mielestämme luotettavaa tietoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen tunnetaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa, tunnetaidoista, tunteista sekä lapsen tunteiden ilmaisemisesta. Lisäksi se koostuu tunnesäätelykeinoista, kuten tunteiden tunnistamisesta, ylläpitämisestä, sietämisestä, säätelystä ja käsittelemisestä. Opinnäytetyössä ilmenee lapsen tunnetaitojen sekä leikin merkitys osana kaveritaitoja sekä se, minkälaisia varhaiskasvattajan voimavaroja tarvitaan lapsen tunnetaitojen tukemisessa.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää etenkin varhaiskasvatuksen työkentällä, mutta esimerkiksi myös lastensuojelussa. Vuorovaikutussuhteiden kannalta omien tunteiden tunnistaminen, säätely, niiden käsitteleminen sekä niiden kanssa toimiminen ovat merkittävän tärkeitä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen tunnetaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa, tunnetaidoista, tunteista sekä lapsen tunteiden ilmaisemisesta. Lisäksi se koostuu tunnesäätelykeinoista, kuten tunteiden tunnistamisesta, ylläpitämisestä, sietämisestä, säätelystä ja käsittelemisestä. Opinnäytetyössä ilmenee lapsen tunnetaitojen sekä leikin merkitys osana kaveritaitoja sekä se, minkälaisia varhaiskasvattajan voimavaroja tarvitaan lapsen tunnetaitojen tukemisessa.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää etenkin varhaiskasvatuksen työkentällä, mutta esimerkiksi myös lastensuojelussa. Vuorovaikutussuhteiden kannalta omien tunteiden tunnistaminen, säätely, niiden käsitteleminen sekä niiden kanssa toimiminen ovat merkittävän tärkeitä.