Intranet kauppakeskuksen sisäisen viestinnän tueksi
Kallio-Kokko, Laura (2023)
Kallio-Kokko, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835401
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli rakentaa Kauppakeskus Apajalle intranet, joka toimii sisäisen viestinnän kanavana vuokranantajan ja kauppakeskuksen työntekijöiden välillä. Idea opinnäytetyön aiheeseen lähti toimeksiantajayrityksen tarpeesta parantaa sisäistä viestintää ja keventää henkilöstön työtaakkaa. Toimeksiantajan toiveena oli myös kasvattaa kauppakeskuksen toimijoiden motivaatiota yhteiseen tekemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kauppakeskukselle visuaalisesti ja toiminnallisesti selkeä intranet, josta Kauppakeskus Apajan työntekijät löytävät kaiken tarpeellisen tiedon kauppakeskuksen sisäisestä toiminnasta.
Intranetin pohjaksi toteutettiin Webropol-kysely Kauppakeskus Apajan vuokralaisille syyskuussa 2023. Kyselyn tavoitteena oli selvittää millaista sisältöä intranetistä tulisi löytyä, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin kauppakeskuksen työntekijöitä. Kyselyssä etsittiin myös syytä matalaan motivaatioon liittyen kauppakeskuksen yhteismarkkinoinnin suunnitteluun. Kyselyn pohjalta rakennettiin Kauppakeskus Apajan työntekijöitä ja vuokranantajaa varten intranet käyttäen WordPress-alustaa.
Toteutetun Webropol-kyselyn tulokset vahvistivat toimeksiantajan näkemystä sisäisen viestinnän ongelmista ja yhteismarkkinoinnin haasteista. Erityisesti kaivattiin toimintaohjeita kauppakeskuksen yleisiin asioihin. Intranet tulee kauppakeskus Apajan työntekijöiden käyttöön vuoden 2024 alusta. Tulevaisuudessa toimeksiantajayrityksen olisi hyvä laatia kunnollinen viestintästrategia ja miettiä jatkokehitystä motivaation parantamiseksi vuokralaisten keskuudessa.
Intranetin pohjaksi toteutettiin Webropol-kysely Kauppakeskus Apajan vuokralaisille syyskuussa 2023. Kyselyn tavoitteena oli selvittää millaista sisältöä intranetistä tulisi löytyä, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin kauppakeskuksen työntekijöitä. Kyselyssä etsittiin myös syytä matalaan motivaatioon liittyen kauppakeskuksen yhteismarkkinoinnin suunnitteluun. Kyselyn pohjalta rakennettiin Kauppakeskus Apajan työntekijöitä ja vuokranantajaa varten intranet käyttäen WordPress-alustaa.
Toteutetun Webropol-kyselyn tulokset vahvistivat toimeksiantajan näkemystä sisäisen viestinnän ongelmista ja yhteismarkkinoinnin haasteista. Erityisesti kaivattiin toimintaohjeita kauppakeskuksen yleisiin asioihin. Intranet tulee kauppakeskus Apajan työntekijöiden käyttöön vuoden 2024 alusta. Tulevaisuudessa toimeksiantajayrityksen olisi hyvä laatia kunnollinen viestintästrategia ja miettiä jatkokehitystä motivaation parantamiseksi vuokralaisten keskuudessa.