Verinäytteenotto leikki-ikäiseltä lapselta : Perehdytysvideo ISLABin työntekijöille
Koponen, Milla; Kajava, Ilona (2023)
Koponen, Milla
Kajava, Ilona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835501
Tiivistelmä
Verinäytteenotto leikki-ikäiseltä lapselta voi olla erittäin haastavaa, sillä monilla lapsilla kyseinen tilanne herättää erilaisia tunteita muun muassa pelkoa, jännitystä sekä hermostuneisuutta. Hoidon kannalta veri-näytteenotto on merkitsevä, sillä verikokeiden tulosten ansiosta saadaan tietoa potilaan terveydestä. Tärke-ää on saada verinäytteenottotilanne menemään onnistuneesti alusta loppuun saakka, sillä näin saadaan onnistunut kokemus lapselle, hoitajalle sekä lapsen saattajalle tai vanhemmalle.
Onnistuneeseen verinäytteenottokokemukseen vaikuttaa näytteenottaja, saattaja sekä vanhemmat. Näyt-teenottajan tehtävänä on kertoa lapselle näytteenoton kulusta huomioimalla hänen ikänsä, kognitiivinen-, psykososiaalinen- sekä kielellinen kehitys. Tavallisesti pistovaihe jännittää ja pelottaa lapsia. Pelkoa ja jän-nitystä on mahdollista lievittää lääkkeellisellä ja lääkkeettömällä kivunlievityksellä. Saattajan esivalmistelu, tuki ja läsnäolo voivat positiivisesti vaikuttaa lapsen asenteeseen. Onnistuneen verinäytteenoton ansiosta lapselle saadaan varmuutta tuleviin näytteenottotilanteisiin.
Opinnäytetyömme oli kehittämistyö, joka sisältää teoriaosuuden lisäksi perehdytysvideon. Perehdytysvideos-sa käsittelemme leikki-ikäisen lapsen verinäytteenottoa. Video menee ISLABin työntekijöiden käytettäväksi. Kehittämistyön tarkoituksena on tuottaa informatiivinen perehdytysvideo lapsiasiakkaiden näytteenottoon. Perehdytysvideo toimii apuna ISLABin niin uusien kuin työssä olevien työntekijöiden perehdyttämisessä leik-ki-ikäisen verinäytteenottoon. Kehittämistyön tavoitteena on, että ISLAB voi hyödyntää videota työpaikan sisäisissä palavereissa ja videolta työntekijä voi poimia vinkkejä omaan työskentelyyn. Videoon voi palata halutessaan myös uudestaan ja kerrata opittuja asioita.
Onnistuneeseen verinäytteenottokokemukseen vaikuttaa näytteenottaja, saattaja sekä vanhemmat. Näyt-teenottajan tehtävänä on kertoa lapselle näytteenoton kulusta huomioimalla hänen ikänsä, kognitiivinen-, psykososiaalinen- sekä kielellinen kehitys. Tavallisesti pistovaihe jännittää ja pelottaa lapsia. Pelkoa ja jän-nitystä on mahdollista lievittää lääkkeellisellä ja lääkkeettömällä kivunlievityksellä. Saattajan esivalmistelu, tuki ja läsnäolo voivat positiivisesti vaikuttaa lapsen asenteeseen. Onnistuneen verinäytteenoton ansiosta lapselle saadaan varmuutta tuleviin näytteenottotilanteisiin.
Opinnäytetyömme oli kehittämistyö, joka sisältää teoriaosuuden lisäksi perehdytysvideon. Perehdytysvideos-sa käsittelemme leikki-ikäisen lapsen verinäytteenottoa. Video menee ISLABin työntekijöiden käytettäväksi. Kehittämistyön tarkoituksena on tuottaa informatiivinen perehdytysvideo lapsiasiakkaiden näytteenottoon. Perehdytysvideo toimii apuna ISLABin niin uusien kuin työssä olevien työntekijöiden perehdyttämisessä leik-ki-ikäisen verinäytteenottoon. Kehittämistyön tavoitteena on, että ISLAB voi hyödyntää videota työpaikan sisäisissä palavereissa ja videolta työntekijä voi poimia vinkkejä omaan työskentelyyn. Videoon voi palata halutessaan myös uudestaan ja kerrata opittuja asioita.