Tehtävämateriaalia suuhygienistiopiskelijan itsenäisen opiskelun tueksi
Mähönen, Maija; Salow, Pilvi (2023)
Mähönen, Maija
Salow, Pilvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835519
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tuotos on Metropolian ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille suunnattu tehtävämateriaali Hammaslääketiede 1 -opintojakson parodontologian osuuden kertaamiseksi. Tehtävät on tehty käyttäen H5P-tehtäväpohjaa Moodle-työtilaan ja jaoteltu kolmeen osioon luentojen aiheiden mukaan.
Ihmisillä on erilaisia oppimistyylejä, jotka määrittyvät heidän yksilöllisten piirteiden, mieltymysten ja vahvuuksien pohjalta. Oppiminen voi olla hyvin haastavaa, jos se tapahtuu ainoastaan itselle haastavalla oppimistyylillä. Erilaisien oppimistyylien harjoittelu kannattaa, sillä niitä voi tarvita myöhemmin esim. työelämässä. Muistin toiminta on jatkuvaa päättelyä ja asiayhteyksien kehittelemistä. Oppiessaan uusia asioita ihminen kehittelee asioiden välille uusia yhteyksiä. Kiinnittäessään asiaan huomiota tietoisesti, jää muistettava asia ihmisen lyhytkestoiseen muistiin. Jos asioita kuitenkin tietoisesti painetaan mieleen kertaamalla, siirtyy muistettava asia pitkäkestoiseen muistiin.
Vaikka luentomateriaalit olisivat kattavat ja hyvät, on oppimistyylejä erilaisia ja tiedon sisäistäminen voi olla helpompaa joillekin opiskelijoille tehtäviä tekemällä, kuin pelkän luennolle osallistumisen ja itsenäisen lukemisen avulla. Olemme tuottaneet osana opinnäytetyötämme Metropolian ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille tehtävämateriaalia, jonka avulla he voivat kerrata oppimaansa ja testata osaamistaan ilman paineita testien vaikutuksesta arvosanaan.
Jotta olisimme saaneet käsityksen, millaisista tehtävistä ammattikorkeakouluopiskelijat kokisivat hyötyvänsä eniten, teimme alkuun kyselyn, jonka jaoimme useamman alan opiskelijoille. Kyselyyn vastasi harmillisen pieni määrä (22kpl) opiskelijoita, joten tulos ei siltä osin ollut kovin luotettava. Toivomme että tekemämme harjoitusmateriaali hyödyttää kuitenkin vielä useita tulevia suuhygienistiopiskelijoita.
Ihmisillä on erilaisia oppimistyylejä, jotka määrittyvät heidän yksilöllisten piirteiden, mieltymysten ja vahvuuksien pohjalta. Oppiminen voi olla hyvin haastavaa, jos se tapahtuu ainoastaan itselle haastavalla oppimistyylillä. Erilaisien oppimistyylien harjoittelu kannattaa, sillä niitä voi tarvita myöhemmin esim. työelämässä. Muistin toiminta on jatkuvaa päättelyä ja asiayhteyksien kehittelemistä. Oppiessaan uusia asioita ihminen kehittelee asioiden välille uusia yhteyksiä. Kiinnittäessään asiaan huomiota tietoisesti, jää muistettava asia ihmisen lyhytkestoiseen muistiin. Jos asioita kuitenkin tietoisesti painetaan mieleen kertaamalla, siirtyy muistettava asia pitkäkestoiseen muistiin.
Vaikka luentomateriaalit olisivat kattavat ja hyvät, on oppimistyylejä erilaisia ja tiedon sisäistäminen voi olla helpompaa joillekin opiskelijoille tehtäviä tekemällä, kuin pelkän luennolle osallistumisen ja itsenäisen lukemisen avulla. Olemme tuottaneet osana opinnäytetyötämme Metropolian ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille tehtävämateriaalia, jonka avulla he voivat kerrata oppimaansa ja testata osaamistaan ilman paineita testien vaikutuksesta arvosanaan.
Jotta olisimme saaneet käsityksen, millaisista tehtävistä ammattikorkeakouluopiskelijat kokisivat hyötyvänsä eniten, teimme alkuun kyselyn, jonka jaoimme useamman alan opiskelijoille. Kyselyyn vastasi harmillisen pieni määrä (22kpl) opiskelijoita, joten tulos ei siltä osin ollut kovin luotettava. Toivomme että tekemämme harjoitusmateriaali hyödyttää kuitenkin vielä useita tulevia suuhygienistiopiskelijoita.