eHEALTH IN CARING: What are the Competences it Demands from Nurses : A Literature Review
Haapiainen, Maiju; Tellen Epse Ajubeseh, Christiana (2014)
Haapiainen, Maiju
Tellen Epse Ajubeseh, Christiana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415222
Tiivistelmä
EHealth-termillä tarkoitetaan erilaisen sähköisen tekniikan käyttöä terveydenhuollossa tarkoituksena parantaa potilaiden terveyttä ja elämänlaatua. Tämän katsauksen tarkoituksena on kuvailla millaiset taidot ja tiedot ovat tarpeellisia kun eHealthinä käytetään hoitotyössä. Tavoitteena on tukea ja parantaa eHealthin tehokasta käyttöä hoitoalan harjoittelussa. Tutkimuskysymys: Millaisia taitoja eHealth vaatii hoitajalta?
Sähköisen tietokannan haku tehtiin kahdessa eri tietokannassa ja 12 artikkelia tuli valituksi tähän katsaukseen. Kuusi artikkelia valittiin järjestelmällisesti Cinahl:sta (EBSCO) ja Medline (OVID) tietokannasta ja kuusi muuta artikkelia haettiin käytettyjen artikkeleiden lähdeluetteloista manuaalisesti. Valitut artikkelit analysoitiin induktiivisen sisällön periaatteella.
Löydöt ryhmiteltiin neljään kategoriaan, taidot, tiedot, persoonakohtaiset tekijät (asenne, kiinnostuksenkohteet, motivaatio), koulutus ja harjoittelu. Lopputuloksena on, että johdonmukaista koulutusta ja harjoittelua tarvitaan enemmän ylläpitämään saavutettua tietotaitoa ajantasalla olevissa työtavoissa, kuten tukemaan itseluottamusta ja osaamisentunnetta eHealth:n käytössä hoitotyön harjoittelussa. Tällainen lähestyminen voisi motivoida hoitajia saamaan positiivisemman asenteen, mikä lopulta helpottaa oppimisprosessia tulla ammattitaitoisemmaksi eHealth:n käyttäjäksi hoitotyössä. Aiheesta tarvitaan konkreettisempaa ja tarkempaa tutkimusta hahmottamaan selkeästi tarvittavia pätevyysvaatimuksia hoitajille. Tämän mahdollisten vaatimusten listan voisi tällöin sisällyttää opiskelun ja harjoittelun opetusohjelmaan.
Sähköisen tietokannan haku tehtiin kahdessa eri tietokannassa ja 12 artikkelia tuli valituksi tähän katsaukseen. Kuusi artikkelia valittiin järjestelmällisesti Cinahl:sta (EBSCO) ja Medline (OVID) tietokannasta ja kuusi muuta artikkelia haettiin käytettyjen artikkeleiden lähdeluetteloista manuaalisesti. Valitut artikkelit analysoitiin induktiivisen sisällön periaatteella.
Löydöt ryhmiteltiin neljään kategoriaan, taidot, tiedot, persoonakohtaiset tekijät (asenne, kiinnostuksenkohteet, motivaatio), koulutus ja harjoittelu. Lopputuloksena on, että johdonmukaista koulutusta ja harjoittelua tarvitaan enemmän ylläpitämään saavutettua tietotaitoa ajantasalla olevissa työtavoissa, kuten tukemaan itseluottamusta ja osaamisentunnetta eHealth:n käytössä hoitotyön harjoittelussa. Tällainen lähestyminen voisi motivoida hoitajia saamaan positiivisemman asenteen, mikä lopulta helpottaa oppimisprosessia tulla ammattitaitoisemmaksi eHealth:n käyttäjäksi hoitotyössä. Aiheesta tarvitaan konkreettisempaa ja tarkempaa tutkimusta hahmottamaan selkeästi tarvittavia pätevyysvaatimuksia hoitajille. Tämän mahdollisten vaatimusten listan voisi tällöin sisällyttää opiskelun ja harjoittelun opetusohjelmaan.