Intranet osana yrityksen sisäistä viestintää : Kehitysprojekti: Intranetin sisällön kehittäminen
Kuitunen, Elina (2014)
Kuitunen, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää määrätyiltä osin kohdeyrityksen intranetin rakennetta ja sisältöä. Projektin tavoitteena oli saada parannettua intranetin käytettävyyttä ja tiedon löydettävyyttä, sekä lisätä intranetin sosiaalisia toimintoja, intranet-alustan versio-päivityksen yhteydessä.
Tämä opinnäytetyö on kehitysprojekti, joka tehtiin keskisuurelle, noin 60 henkeä työllistävälle suomalaiselle yritykselle. Projekti oli osa kohdeyrityksen intranet kehitysprojektia, ja keskittyi yrityksen yhden osaston tarpeisiin. Työn viitekehys käsittelee yhteisöviestintää, intranettiä ja verkkotekstien kirjoittamista. Projektin tavoitteet määriteltiin Intranet käyttäjä-kyselyn pohjalta. Käyttäjäkysely toteutettiin projektin alkuvaiheessa. Sivustorakenteen ja sisällön kehitysratkaisut pohjautuivat käyttäjäkyselyyn, teoreettiseen taustaan ja käyttäjille tehtyihin haastatteluihin.
Projekti toteutui suunnitellussa aikataulussa ja uusi intranet saatiin käyttöön aikataulun mukaisesti. Suurin osa projektin tavoitteista saavutettiin. Intranetin käytettävyyttä onnistuttiin kehittämään joiltain osin. Kaikilta osin käytettävyyttä ei kuitenkaan pystytty kehittämään halutulle tasolle intranet alustan aiheuttamien rajoitusten vuoksi. Tiedon löydettävyyttä parannettiin muuttamalla sivustorakennetta käyttäjälähtöiseksi. Myös sosiaalisia toimintoja lisättiin intranettiin.
Intranet on yksi yhteisöviestinnän tärkeä kanava. Kirjoittaja suosittelee yritystä jatkamaan projektia sisällön ylläpitovastuiden määrittelyllä ja käyttäjien jatkokoulutuksella. Sosiaaliset ominaisuudet ovat käyttäjille uusia intrassa, joten niiden käyttöön pitäisi käyttäjiä rohkaista. Raportin kirjoittamisvaiheessa uusi intranet on vasta otettu käyttöön, eikä käyttäjäkokemuksia vielä pystytä arvioimaan. Kirjoittaja suositteleekin tekemään käyttäjäkyselyn intranetin käytettävyyteen ja jatkokehitystarpeisiin liittyen siinä vaiheessa, kun käyttäjät ovat tottuneet uuden järjestelmän käyttöön.
Tämä opinnäytetyö on kehitysprojekti, joka tehtiin keskisuurelle, noin 60 henkeä työllistävälle suomalaiselle yritykselle. Projekti oli osa kohdeyrityksen intranet kehitysprojektia, ja keskittyi yrityksen yhden osaston tarpeisiin. Työn viitekehys käsittelee yhteisöviestintää, intranettiä ja verkkotekstien kirjoittamista. Projektin tavoitteet määriteltiin Intranet käyttäjä-kyselyn pohjalta. Käyttäjäkysely toteutettiin projektin alkuvaiheessa. Sivustorakenteen ja sisällön kehitysratkaisut pohjautuivat käyttäjäkyselyyn, teoreettiseen taustaan ja käyttäjille tehtyihin haastatteluihin.
Projekti toteutui suunnitellussa aikataulussa ja uusi intranet saatiin käyttöön aikataulun mukaisesti. Suurin osa projektin tavoitteista saavutettiin. Intranetin käytettävyyttä onnistuttiin kehittämään joiltain osin. Kaikilta osin käytettävyyttä ei kuitenkaan pystytty kehittämään halutulle tasolle intranet alustan aiheuttamien rajoitusten vuoksi. Tiedon löydettävyyttä parannettiin muuttamalla sivustorakennetta käyttäjälähtöiseksi. Myös sosiaalisia toimintoja lisättiin intranettiin.
Intranet on yksi yhteisöviestinnän tärkeä kanava. Kirjoittaja suosittelee yritystä jatkamaan projektia sisällön ylläpitovastuiden määrittelyllä ja käyttäjien jatkokoulutuksella. Sosiaaliset ominaisuudet ovat käyttäjille uusia intrassa, joten niiden käyttöön pitäisi käyttäjiä rohkaista. Raportin kirjoittamisvaiheessa uusi intranet on vasta otettu käyttöön, eikä käyttäjäkokemuksia vielä pystytä arvioimaan. Kirjoittaja suositteleekin tekemään käyttäjäkyselyn intranetin käytettävyyteen ja jatkokehitystarpeisiin liittyen siinä vaiheessa, kun käyttäjät ovat tottuneet uuden järjestelmän käyttöön.