Palkanlaskennan automatisoinnin näkökulmat yritysviestinnässä
Leikas, Patrik (2023)
Leikas, Patrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035794
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen taustalla on kasvava kiinnostus automaation roolista taloushallinnon prosesseissa ja se keskittyy vertailemaan eri yritysten itse tuottamaa materiaalia automaation käytöstä palkanlaskennassa.
Tarkoituksena on saada kattava kuva siitä, miten yritykset itse viestivät ja kuvaavat automaation roolia taloushallinnon prosesseissa. Teoreettinen viitekehys kattaa automaation, digitalisaation, tekoälyn ja robotiikan käsitteet taloushallinnon näkökulmasta, luoden pohjan aineiston analyysille. Tutkimusasetelma on laadullinen ja aineisto koostuu yritysten omista julkaisuista viimeisen viiden vuoden ajalta. Kohderyhmänä ovat tilitoimistopalveluja tarjoavat yritykset, joiden itse tuottamaa materiaalia vertailemalla pyritään hahmottamaan yhtäläisyyksiä, eroja ja korostuksia automaation käytössä.
Tutkimusprosessi etenee aineiston keruusta ja analyysista vertailun kautta tulosten tulkintaan. Päätavoitteena on tuoda esiin yritysten oma näkemys automaation roolista taloushallinnossa ja tarjota arvio niiden viestinnän tehokkuudesta. Tutkimuksen lopputulos toimii tutkijan subjektiivisena arviona nettisivujen välisistä eroista ja yhtäläisyyksistä automaation esittelyssä talousprosesseissa.
Tarkoituksena on saada kattava kuva siitä, miten yritykset itse viestivät ja kuvaavat automaation roolia taloushallinnon prosesseissa. Teoreettinen viitekehys kattaa automaation, digitalisaation, tekoälyn ja robotiikan käsitteet taloushallinnon näkökulmasta, luoden pohjan aineiston analyysille. Tutkimusasetelma on laadullinen ja aineisto koostuu yritysten omista julkaisuista viimeisen viiden vuoden ajalta. Kohderyhmänä ovat tilitoimistopalveluja tarjoavat yritykset, joiden itse tuottamaa materiaalia vertailemalla pyritään hahmottamaan yhtäläisyyksiä, eroja ja korostuksia automaation käytössä.
Tutkimusprosessi etenee aineiston keruusta ja analyysista vertailun kautta tulosten tulkintaan. Päätavoitteena on tuoda esiin yritysten oma näkemys automaation roolista taloushallinnossa ja tarjota arvio niiden viestinnän tehokkuudesta. Tutkimuksen lopputulos toimii tutkijan subjektiivisena arviona nettisivujen välisistä eroista ja yhtäläisyyksistä automaation esittelyssä talousprosesseissa.