Silmälasiostoksilla : tutkimus lisäetujen vaikutuksesta ostopäätökseen
Anttila, Maria; Hirvonen, Saara; Kotila, Saara (2014)
Anttila, Maria
Hirvonen, Saara
Kotila, Saara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515233
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko silmälasiostoon liittyvillä yleisillä tekijöillä ja lisäeduilla vaikutusta silmälasien ostopäätökseen. Yleisiä tekijöitä tutkimuksessa ovat hinta, kehysbrandi, muoti, liikkeen sijainti, tuttu ostopaikka tai kanta-asiakkuus, optikon tai silmälääkärin suositukset ja tuttavien suositukset. Optisella alalla asiakkaille tarjotaan monenlaisia lisäetuja, jotka vaihtelevat optikkoliikeketjuittain. Lisäeduiksi tutkimuksessa listattiin takuu, tyytyväisyystakuu, vaihto-oikeus, palautusoikeus, silmälasivakuutus, silmälaseille tarjottava elinikäinen huolto, osamaksumahdollisuus, tarjoukset, kaupanpäälliset ja bonusten saanti. Lisäetujen vaikuttavuuden lisäksi tutkittiin sitä, muuttuuko niiden vaikutus vastaajan sukupuolen, iän tai tulotason mukaan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään silmälasien käyttöä Suomessa, ostokäyttäytymistä ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, kuluttajansuojalain määräämiä asiakkaan oikeuksia erityisesti optisen alan näkökulmasta sekä silmälaseja ostaville kuluttajille tarjottavia lisäetuja Suomen eri optikkoliikeketjuissa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen ja se toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2014. Kyselyä jaettiin sähköpostin ja sosiaalisen median kautta yhdellä linkillä ja internetin keskustelupalstoilla toisella linkillä. Yhteensä kyselyyn saatiin 205 vastausta. Keskustelupalstojen kautta saadut vastaukset hylättiin niiden epäluotettavuuden takia. Myös sähköpostin ja sosiaalisen median kautta saaduista vastauksista jouduttiin karsimaan muutama pois. Loppujen lopuksi käsiteltäväksi jäi 149 vastausta. Tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksen mukaan yleisistä tekijöistä eniten ostopäätökseen vaikuttava tekijä on hinta. Lisäeduista tarjoukset vaikuttavat eniten, mikä on loogisesti yhteydessä hinnan vaikuttavuuteen. Jokseenkin vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat myös tyytyväisyystakuu, vaihto-oikeus ja palautusoikeus.
Työn teoriaosuudessa käsitellään silmälasien käyttöä Suomessa, ostokäyttäytymistä ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, kuluttajansuojalain määräämiä asiakkaan oikeuksia erityisesti optisen alan näkökulmasta sekä silmälaseja ostaville kuluttajille tarjottavia lisäetuja Suomen eri optikkoliikeketjuissa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen ja se toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2014. Kyselyä jaettiin sähköpostin ja sosiaalisen median kautta yhdellä linkillä ja internetin keskustelupalstoilla toisella linkillä. Yhteensä kyselyyn saatiin 205 vastausta. Keskustelupalstojen kautta saadut vastaukset hylättiin niiden epäluotettavuuden takia. Myös sähköpostin ja sosiaalisen median kautta saaduista vastauksista jouduttiin karsimaan muutama pois. Loppujen lopuksi käsiteltäväksi jäi 149 vastausta. Tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksen mukaan yleisistä tekijöistä eniten ostopäätökseen vaikuttava tekijä on hinta. Lisäeduista tarjoukset vaikuttavat eniten, mikä on loogisesti yhteydessä hinnan vaikuttavuuteen. Jokseenkin vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat myös tyytyväisyystakuu, vaihto-oikeus ja palautusoikeus.