Päiväkeskus Pysäkki asiakkaiden hyvinvoinnin tukena: laadullinen tutkimus asiakkaiden kokemuksista
Ollilainen, Iiris; Taiponen, Susa (2023)
Ollilainen, Iiris
Taiponen, Susa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135885
Tiivistelmä
Päihdeongelmista kärsivillä tunnistetaan esiintyvän runsasta palveluntarvetta. Kuitenkin riittämättömät resurssit estävät tarpeenmukaisen tuen tarjoamista. Palveluiden vahvistaminen ja päihdeongelmista kärsivien aseman parantaminen on nähty tarpeelliseksi niin työntekijöiden, asiakkaiden kuin läheisten keskuudessa. Matalan kynnyksen yhteisöjen ja kohtaamispaikkojen sekä muun kolmannen sektorin toiminnan tiedostetaan olevan tärkeitä osallisuuden, yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin lisäämisen mahdollistajia. Varsinkin haavoittuvassa asemassa oleville tällainen toiminta näyttäytyy erityisen merkityksellisenä. Päiväkeskustoiminnan vahvuudeksi nähdään monesti se, että se mahdollistaa osallisuuden myös heikko-osaisimmille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkeskustoiminnan asiakkaiden näkökulmia omista tuen tarpeistaan, kokemuksia päiväkeskustoiminnasta heidän hyvinvoinnilleen sekä näkemyksiä toimintamuotojen kehittämistarpeista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle toiminnan kehittämisen tueksi tarjoten mahdollisuuden vastata toiminnalla paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Päiväkeskus Pysäkki ry. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin avoimella kyselyllä. Kysely oli anonyymi ja siinä käytettiin paperisia kyselylomakkeita. Vastauksia saatiin kymmenen ja ne analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksissa avun ja tuen tarpeina kuvattiin fyysisiä sekä psykososiaalisia tuen tarpeita. Päiväkeskuksen koettiin tarjoavan hyvinvoinnille psykososiaalisia voimavaroja, ravintoa, sisältöä arkeen sekä tukea arjessa selviytymiseen. Kehittämistarpeissa käsiteltiin toiminnan sisällöllistä muutosta sekä yksikön rakenteellisia seikkoja. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että päiväkeskuksesta tarjoutuu asiakkaiden hyvinvoinnille merkityksellinen yhteisö.
Tuloksista saatua tietoa voidaan hyödyntää toimeksiantajan kehittämistyössä. Jatkotutkimusideoina esitettiin samankaltaisen tutkimuksen kohdistamista myös muihin Päiväkeskus Pysäkki ry:n yksiköihin sekä tutkimusta niistä asiakkaiden tuen tarpeista, joihin yksikön nykyinen toiminta ei vastaa. Tarpeellisena pidettiin huomion suuntaamista myös läheisten tuen tarpeisiin sekä toimeksiantajan yhteistyökumppaneilla olevaan arvokkaaseen tietoon asiakkaiden tarpeista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkeskustoiminnan asiakkaiden näkökulmia omista tuen tarpeistaan, kokemuksia päiväkeskustoiminnasta heidän hyvinvoinnilleen sekä näkemyksiä toimintamuotojen kehittämistarpeista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle toiminnan kehittämisen tueksi tarjoten mahdollisuuden vastata toiminnalla paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Päiväkeskus Pysäkki ry. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin avoimella kyselyllä. Kysely oli anonyymi ja siinä käytettiin paperisia kyselylomakkeita. Vastauksia saatiin kymmenen ja ne analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksissa avun ja tuen tarpeina kuvattiin fyysisiä sekä psykososiaalisia tuen tarpeita. Päiväkeskuksen koettiin tarjoavan hyvinvoinnille psykososiaalisia voimavaroja, ravintoa, sisältöä arkeen sekä tukea arjessa selviytymiseen. Kehittämistarpeissa käsiteltiin toiminnan sisällöllistä muutosta sekä yksikön rakenteellisia seikkoja. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että päiväkeskuksesta tarjoutuu asiakkaiden hyvinvoinnille merkityksellinen yhteisö.
Tuloksista saatua tietoa voidaan hyödyntää toimeksiantajan kehittämistyössä. Jatkotutkimusideoina esitettiin samankaltaisen tutkimuksen kohdistamista myös muihin Päiväkeskus Pysäkki ry:n yksiköihin sekä tutkimusta niistä asiakkaiden tuen tarpeista, joihin yksikön nykyinen toiminta ei vastaa. Tarpeellisena pidettiin huomion suuntaamista myös läheisten tuen tarpeisiin sekä toimeksiantajan yhteistyökumppaneilla olevaan arvokkaaseen tietoon asiakkaiden tarpeista.