Ryhtiä peliin! : e-urheilijan ergonomiaopas
Heikkilä, Ville; Tienari, Waltteri (2023)
Heikkilä, Ville
Tienari, Waltteri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa e-urheilijoille luotettavaan tietoon pohjautuva opas, jonka avulla he voivat pitää huolta omasta fyysisestä työskentelyergonomiastaan, ylävartalon ja selän terveydestä sekä toimintakyvystään. Opinnäytetyömme toimeksiantajanamme toimi Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL). Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä toimeksiantajalle ja e-urheilijoille perusteltua ja tutkittua tietoa aiheesta, jota he voivat omassa työssään ja arjessaan hyödyntää.
Elektronisessa urheilussa kilpailevaa henkilöä kutsutaan e-urheilijaksi. E-urheilijoiden kohtaamat mahdolliset riskit ja vaarat ovat samanlaisia kuin monissa urheilu-, virkistys- ja työympäristöissä kohtaamat riskit. Lajille ominaiset suoritukset tehdään istuen, joten jos tietyt elämäntavalliset tekijät eivät ole kunnossa, voi e-urheilulla olla negatiivisia vaikutuksia pelaajan terveyteen ja hyvinvointiin. Kehno työskentelyergonomia voi johtaa erilaisiin niskan, selän ja yläraajojen ongelmiin ja tuki- ja liikuntaelin ongelmiin. E-urheilijan kolme yleisintä kivun paikkaa ovat selän, niskan ja olkapään alueet.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin tuotteistamisprosessin lineaarista mallia. Opinnäytetyö koostuu opinnäytetyön teoriaosiosta sekä sähköisestä oppaasta. Teoriaosuudessa käydään läpi tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa erityisesti selän, niskan ja hartiaseudun osalta. Lisäksi käsittelemme e-urheilijaan liittyviä riskejä tuki- ja liikuntaelimistön näkökulmasta sekä e-urheilijan fyysistä ergonomiaa. Opinnäytetyön teoriapohja toimii sähköisen oppaamme teoriapohjana, jonka avulla opas muodostettiin. Oppaan keskeisenä asiana on kuvalliset liikeharjoitteet, joiden avulla e-urheilija voi kehittää ja ylläpitää omaa toimintakykyä sekä työskentelyergonomiaansa.
Elektroninen urheilu on kasvava laji, jossa harrastajamäärät ovat koko ajan kasvussa. Tämän myötä lajinomaiset tuki- ja liikuntaelinvammat tulevat myös kasvamaan. Tulevaisuudessa fysioterapeutin rooli lajin parissa voi olla tämän myötä entistäkin isompi etenkin ennaltaehkäisevällä ja kuntouttavalla puolella.
Elektronisessa urheilussa kilpailevaa henkilöä kutsutaan e-urheilijaksi. E-urheilijoiden kohtaamat mahdolliset riskit ja vaarat ovat samanlaisia kuin monissa urheilu-, virkistys- ja työympäristöissä kohtaamat riskit. Lajille ominaiset suoritukset tehdään istuen, joten jos tietyt elämäntavalliset tekijät eivät ole kunnossa, voi e-urheilulla olla negatiivisia vaikutuksia pelaajan terveyteen ja hyvinvointiin. Kehno työskentelyergonomia voi johtaa erilaisiin niskan, selän ja yläraajojen ongelmiin ja tuki- ja liikuntaelin ongelmiin. E-urheilijan kolme yleisintä kivun paikkaa ovat selän, niskan ja olkapään alueet.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin tuotteistamisprosessin lineaarista mallia. Opinnäytetyö koostuu opinnäytetyön teoriaosiosta sekä sähköisestä oppaasta. Teoriaosuudessa käydään läpi tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa erityisesti selän, niskan ja hartiaseudun osalta. Lisäksi käsittelemme e-urheilijaan liittyviä riskejä tuki- ja liikuntaelimistön näkökulmasta sekä e-urheilijan fyysistä ergonomiaa. Opinnäytetyön teoriapohja toimii sähköisen oppaamme teoriapohjana, jonka avulla opas muodostettiin. Oppaan keskeisenä asiana on kuvalliset liikeharjoitteet, joiden avulla e-urheilija voi kehittää ja ylläpitää omaa toimintakykyä sekä työskentelyergonomiaansa.
Elektroninen urheilu on kasvava laji, jossa harrastajamäärät ovat koko ajan kasvussa. Tämän myötä lajinomaiset tuki- ja liikuntaelinvammat tulevat myös kasvamaan. Tulevaisuudessa fysioterapeutin rooli lajin parissa voi olla tämän myötä entistäkin isompi etenkin ennaltaehkäisevällä ja kuntouttavalla puolella.