Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoälyn hyödyntäminen Sony Music Finlandin markkinointiviestinnässä

Salminen, Emmi (2023)

Avaa tiedosto
Salminen_Emmi.pdf (1.700Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Salminen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135950
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Sony Music Entertainment Finland Oy:lle. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli nopeuttaa ja tehostaa ajattelua vaativia työvaiheita toimeksiantajan yrityksen työntekijöiltä. Sony Music on laaja kansainvälinen yritys, joka kattaa useita tunnettuja levy-yhtiöitä, kuten RCA Records, Columbia Records ja Epic Records. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on ensisijaisesti kuitenkin kehitetty Suomessa toimivalle Sony Music Finlandille.


Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta suuremmasta eri osa-alueesta. Ensimmäinen osa-alue määrittelee tekoälyn ja sen eri tyypit sekä niiden ominaisuudet. Tämän jälkeen luvussa käsitellään chatbotteja sekä täsmennetään tutkittava Chat GPT- ohjelmisto. Kolmannessa luvussa käsitellään opinnäytetyön toinen osa-alue markkinointiviestintä. Luvussa käsitellään markkinointiviestintää yleisesti ja sen eri kanavia, kuten perinteistä ja digitaalista markkinointiviestintää. Opinnäytetyössä keskitytään erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviin.


Tämän jälkeen käsitellään opinnäytetyön suunnittelua ja toteutusta. Opinnäytetyöprosessissa syntyi opas, joka sisältää ohjeet, kuinka hyödyntää tekoälyä markkinointiviestinnässä. Opas on räätälöity käyttämään Chat GPT-3.5 -ohjelmistoa, jonka avulla työntekijät voivat saada luovia ideoita, inspiraatiota ja apua tekstien kirjoittamiseen. Luvussa esitellään tässä opinnäytetyössä käytetty PDCA- menetelmä. Tämän menetelmän mukaisesti tehty produkti on ensisijaisesti laadittu toimeksiantaja yrityksen työntekijöille, mutta sitä voivat hyödyntää työssään myös muut ammattilaiset sekä opiskelijat. Opinnäytetyön toivotaan auttavan organisaatiota ottamaan tekoälyn tehokkaammin osaksi markkinointiviestintästrategiaansa.


Opinnäytetyön viidennessä luvussa avataan tarkemmin produktia ja sen hyötyjä. Luku sisältää ohjeet, miten saada parempia tuloksia hyödyntämällä tekoälyä. Luvusta löytyy otteita produktista sekä esimerkkejä eri komentoihin tutkittavan Chat GPT- ohjelmiston mukaisesti.


Kuudennessa luvussa tarkastellaan opinnäytetyössä syntyneen produktin tuloksia. Tässä luvussa analysoidaan tekoälyn käytön vaikutusta tekstintuotannon työaikoihin eri tekstityyppien osalta. Tulokset perustuvat haastatteluun ja työntekijän kirjaamiin työaikoihin. Keskeisimmät tulokset osoittavat, että tekoälyn käyttö vähentää merkittävästi työaikaa eri tekstityyppien kohdalla, mikä tukee opinnäytetyön tavoitetta tehostaa tekstintuotannon työvaiheita.


Viimeinen luku sisältää pohdintaa tutkimuksen tuloksista sekä omasta oppimisprosessista. Luvussa arvioidaan produktin ja sen tulosten ajankohtaisuutta, hyödynnettävyyttä sekä avataan jatkokehittämisideoita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste