Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilökohtainen palaute esihenkilöltä työntekijälle : minkälaista palautetta kaivataan?

Korkala, Susanna; Niemeläinen, Hannamaari (2023)

 
Avaa tiedosto
Korkala_Niemelainen.pdf (797.8Kt)
Lataukset: 


Korkala, Susanna
Niemeläinen, Hannamaari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista henkilökohtaista palautetta tilitoimistotyöntekijät toivovat esihenkilöltänsä päivittäisessä työssään. Palaute on vuorovaikutusta, jonka avulla voidaan esimerkiksi ohjata suoritusta ja motivoida työntekijää. Työelämässä palautteen merkitys on kasvanut vuosi vuodelta.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijän ajatuksia ja mielikuvia nimenomaan onnistuneeseen palautteeseen liittyen. Tutkimus pyrki kartoittamaan minkälaisissa tilanteissa, kuinka usein ja minkälaisessa muodossa palautetta toivotaan. Aihetta lähestyttiin tulevaisuus näkökulmasta: minkälaiset palautetapahtumat jatkossa tukisivat mielekästä työskentelyä?

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi 124 tilitoimistotyöntekijää. Tutkimuksen tietoperustassa pohjustettiin palautteen käsitettä ja palauteprosessia. Lisäksi tietoperusta tarkasteli palautteen merkitystä yksilön ja yhteisön näkökulmasta, sekä esihenkilön ja alaisen välistä vuorovaikutusta osana palautekulttuuria.

Tutkimustulosten mukaan palautetta toivotaan vähintään kerran kuukaudessa, mieluiten henkilökohtaisesti ja kasvotusten. Kannustavaa palautetta toivotaan enemmän kuin korjaavaa palautetta. Palautetta kaivataan selkeästi eniten työssä suoriutumisesta. Esihenkilöltä odotetaan palautteen antajana hyviä ihmissuhdetaitoja, ja tilitoimistotyöntekijät kokevatkin, että esihenkilön tärkein tehtävä palautteen antamisessa on työhön motivointi. Tietoperusta tukee tuloksissa esiin nousseita asioita monin tavoin, ja tulokset ovat yhdensuuntaisia aiempien palautteeseen liittyvien tutkimusten kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste