Asiakaspalautekyselyn laatiminen ja toteuttaminen Lapin korkeakoulukonsernin TKI-tukipalveluille
Mure, Maria-Leena (2023)
Mure, Maria-Leena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735194
Tiivistelmä
Lapin yliopisto ja Lapin ammattikorkeakoulu muodostavat yhdessä Lapin korkeakoulukonsernin. Konsernille avattiin vuoden 2021 alussa TKI-tukipalvelut (TKI-palvelut), joka tuottaa Lapin ammattikorkeakoululle ja Lapin yliopistolle tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeiden tukipalveluita. Opinnäytetyön toimeksiantona ja aiheena oli muotoilla TKI-palveluille asiakaspalautekysely sekä toteuttaa kysely organisaatiossa ensimmäisen kerran. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksissä pohdittiin, millainen on laadukas palautekyselylomake ja mitä sen luomisessa tulee ottaa huomioon. Tutkimuskysymyksissä pohdittiin myös, millaista palautetta TKI-palvelut on saanut asiakkailtaan.
Tutkimusmenetelmänä oli monimenetelmätutkimus, joka koostui sekä laadullisesta että määrällisestä osasta. Laadullisessa osassa yhdeksältä Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun työntekijältä hankittiin tietoa palautekyselyn toivotuista sisällöistä puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastateltavat koostuivat koulujen projektipäälliköistä, valmistelijoista sekä TKI-palveluiden henkilökunnasta. Haastatteluissa selvitettiin, mitkä ovat asiakaspalautekyselyn tärkeimmät asiat TKI-palvelujen näkökulmasta, mihin osioihin kysymykset tulisi jaotella sekä kuinka usein palautetta tulisi pyytää. Määrällisessä osassa puolistrukturoiduista teemahaastatteluista saadun materiaalin avulla koottiin alustava asiakaspalautekysely, joka hiottiin lopulliseen muotoonsa yhteistyössä TKI-palveluiden kanssa. Asiakaspalautekyselyllä saatiin määrällistä tietoa muun muassa koetusta palvelun laadusta. Sisällönanalyysiä käytettiin haastattelujen ja asiakaspalautekyselyn avoimien vastausten läpikäymiseen lähdemateriaalia hyödyntäen.
Haastateltavien mielestä palautekyselyn teko koettiin tärkeäksi. Suurin osa haastateltavista toivoi asiakaspalautekyselyä järjestettäväksi kaksi kertaa vuodessa.
Asiakaspalautekyselyyn vastasi 105 henkeä ja vastausprosentti oli 7,7 %, joten vastaukset olivat vain suuntaa antavia. Enemmistö kyselyyn vastanneista, eli 62 %, työskenteli tutkimus- ja opetuspuolella ja suurin osa vastaajista eli 92 % (57 vastaajaa) oli sitä mieltä, että palvelu vastasi odotuksia. Suurin osa vastaajista eli 84 % (53 vastaajaa) koki, että TKI-palvelut tarjoaa heille sopivia palveluita. Asiakaspalautekyselystä tehtiin lyhyt ja ytimekäs, kuten toimeksiantaja toivoikin.
Tutkimusmenetelmänä oli monimenetelmätutkimus, joka koostui sekä laadullisesta että määrällisestä osasta. Laadullisessa osassa yhdeksältä Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun työntekijältä hankittiin tietoa palautekyselyn toivotuista sisällöistä puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastateltavat koostuivat koulujen projektipäälliköistä, valmistelijoista sekä TKI-palveluiden henkilökunnasta. Haastatteluissa selvitettiin, mitkä ovat asiakaspalautekyselyn tärkeimmät asiat TKI-palvelujen näkökulmasta, mihin osioihin kysymykset tulisi jaotella sekä kuinka usein palautetta tulisi pyytää. Määrällisessä osassa puolistrukturoiduista teemahaastatteluista saadun materiaalin avulla koottiin alustava asiakaspalautekysely, joka hiottiin lopulliseen muotoonsa yhteistyössä TKI-palveluiden kanssa. Asiakaspalautekyselyllä saatiin määrällistä tietoa muun muassa koetusta palvelun laadusta. Sisällönanalyysiä käytettiin haastattelujen ja asiakaspalautekyselyn avoimien vastausten läpikäymiseen lähdemateriaalia hyödyntäen.
Haastateltavien mielestä palautekyselyn teko koettiin tärkeäksi. Suurin osa haastateltavista toivoi asiakaspalautekyselyä järjestettäväksi kaksi kertaa vuodessa.
Asiakaspalautekyselyyn vastasi 105 henkeä ja vastausprosentti oli 7,7 %, joten vastaukset olivat vain suuntaa antavia. Enemmistö kyselyyn vastanneista, eli 62 %, työskenteli tutkimus- ja opetuspuolella ja suurin osa vastaajista eli 92 % (57 vastaajaa) oli sitä mieltä, että palvelu vastasi odotuksia. Suurin osa vastaajista eli 84 % (53 vastaajaa) koki, että TKI-palvelut tarjoaa heille sopivia palveluita. Asiakaspalautekyselystä tehtiin lyhyt ja ytimekäs, kuten toimeksiantaja toivoikin.