Sisäinen brändimielikuva ja brändiin perehdyttämisen kehittäminen : case Sandro
Lekkala, Johanna (2023)
Lekkala, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia, kuinka bränditietoisia tapausyrityksen työntekijät ja esihenkilöt ovat omasta brändistään. Työn tavoitteena oli kehittää toimeksiantaja yrityksen sisäistä brändijohtamista. Työn tarkoituksena oli luoda konkreettisia kehitysehdotuksia yrityksen työntekijöille ja esihenkilöille, jotta ole-massa olevaa brändikäsikirjaa käytettäisiin tehokkaammin apuna brändiin perehdytyksessä ja johtamisessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Royal ravintola Oy:n kuuluvat Sandro ravintolat Ratina ja Kortteli. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutki-musta varten toteutettiin kysely Sandro Ratinan ja Korttelin työntekijöille ja esi-henkilöille. Kysely toteutettiin sähköisesti kyselylomakkeella. Kyselyssä haluttiin selvittää, kuinka bränditietoisia yrityksen työntekijät ovat ja miten yrityksen brändi näkyy ravintoloiden päivittäisessä toiminnassa ja kuinka brändiä johdetaan.
Työn teoriaosuus käsittelee aluksi brändiä käsitteenä, brändin merkitystä liike-toimintaan sekä työntekijä- ja asiakaskeskeistä ajattelua ja toimintaa. Tämän jälkeen käydään läpi sisäistä yrityskuvaa ja siihen linkittyviä elementtejä. Esimerkiksi miten yrityksen arvot ja työnantajalupaus vaikuttavat yrityksen henkilökuntaan, kuinka perehdytys toteutetaan tehokkaasti ja millä tavoin osaamisen johtaminen ja sisäinen viestintä yrityksessä tulisi hoitaa. Lisäksi perehdytään sisäisen brändin rakentumiseen ja johtamiseen eli kuinka brändillä luodaan tunnettavuutta sekä arvoja ja kuinka menestyvää brändiä tulisi johtaa. Muita teemoja ovat markkinointi, asiakasviestintä ja brändin kehittäminen. Miksi brändiä tulisi jatkuvasti kehittää ja brändiä kirkastaa, jotta se pysyy mielenkiintoisena.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Sandro ravintoloiden brändi on esihenkilöiden ja työntekijöiden vastausten perusteella jokseenkin hallussa ja vastaajat kokevat, että ovat melko tietoisia oman yrityksen brändistä. Vastauksista kuitenkin nousee esille, että suurin osa vastaajista ei tiedä, että Sandro ravintoloille on tehty brändikäsikirja. Suurin osa ole ikinä lukenutkaan kyseistä teosta. Vastauksista nousee myös esille perehdytyksen ja johtamisen puute. Työn kehitysideat on mietitty niin, että ne tukisivat jatkossa bränditietämystä, perehdytystä ja johtamista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Royal ravintola Oy:n kuuluvat Sandro ravintolat Ratina ja Kortteli. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutki-musta varten toteutettiin kysely Sandro Ratinan ja Korttelin työntekijöille ja esi-henkilöille. Kysely toteutettiin sähköisesti kyselylomakkeella. Kyselyssä haluttiin selvittää, kuinka bränditietoisia yrityksen työntekijät ovat ja miten yrityksen brändi näkyy ravintoloiden päivittäisessä toiminnassa ja kuinka brändiä johdetaan.
Työn teoriaosuus käsittelee aluksi brändiä käsitteenä, brändin merkitystä liike-toimintaan sekä työntekijä- ja asiakaskeskeistä ajattelua ja toimintaa. Tämän jälkeen käydään läpi sisäistä yrityskuvaa ja siihen linkittyviä elementtejä. Esimerkiksi miten yrityksen arvot ja työnantajalupaus vaikuttavat yrityksen henkilökuntaan, kuinka perehdytys toteutetaan tehokkaasti ja millä tavoin osaamisen johtaminen ja sisäinen viestintä yrityksessä tulisi hoitaa. Lisäksi perehdytään sisäisen brändin rakentumiseen ja johtamiseen eli kuinka brändillä luodaan tunnettavuutta sekä arvoja ja kuinka menestyvää brändiä tulisi johtaa. Muita teemoja ovat markkinointi, asiakasviestintä ja brändin kehittäminen. Miksi brändiä tulisi jatkuvasti kehittää ja brändiä kirkastaa, jotta se pysyy mielenkiintoisena.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Sandro ravintoloiden brändi on esihenkilöiden ja työntekijöiden vastausten perusteella jokseenkin hallussa ja vastaajat kokevat, että ovat melko tietoisia oman yrityksen brändistä. Vastauksista kuitenkin nousee esille, että suurin osa vastaajista ei tiedä, että Sandro ravintoloille on tehty brändikäsikirja. Suurin osa ole ikinä lukenutkaan kyseistä teosta. Vastauksista nousee myös esille perehdytyksen ja johtamisen puute. Työn kehitysideat on mietitty niin, että ne tukisivat jatkossa bränditietämystä, perehdytystä ja johtamista.