Ikääntyneen suun omahoidon ohjaus etäpalveluna: ohjausmateriaali etäohjauksen tueksi
Heinänen, Sanni; Pennanen, Sara (2023)
Heinänen, Sanni
Pennanen, Sara
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136228
Tiivistelmä
Ikääntyneillä on yhä enemmän omia hampaita suussa, johon vaikuttaa parantunut elintaso ja lisääntynyt tieto suun terveyttä kohtaan. Iän varttuessa suun terveydentila alkaa laskea. Tähän vaikuttaa yleisterveydentilan heikentyminen ja lisääntynyt riski suun sairauksille. Suun terveydellä on suuri merkitys ikääntyneen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana toimii Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda suun omahoidon ohjausmateriaalia etäpalveluun Suomi-seuran ikääntyville. Ohjausmateriaali sisältää omahoidon ohjeistusta kuvien sekä opetusvideoiden muodossa ja se esitetään valitsemalla esitysgrafiikkaohjelmalla. Kehittämistyön tavoitteena on lisätä valmiuksia ja edistää Australiassa Altonan alueella asuvien ikääntyvien Suomi-seuraan kuuluvien suun terveyttä. Tuotettua ohjausmateriaalia hyödynnetään etäpalvelutoiminnassa suuhygienistiopiskelijoiden toimesta. Näin ollen Altonassa asuvilla suomalaisilla on mahdollisuus saada suun terveydenhuoltoon liittyvää ohjausta omalla äidinkielellään.
Kehittämistyön toteutus aloitettiin perehtymällä teoreettiseen tietoon eri tietokannoista. Tietoa etsittiin ikääntyneen suun terveyteen vaikuttavista tekijöistä sekä omahoitoon liittyvistä suosituksista ja ohjeistuksista. Lisäksi perehdyttiin laadukkaan opetusvideon kriteereihin ja toteutukseen. Teoriatiedon perusteella luotiin käsikirjoitus ohjausmateriaalille. Ohjausmateriaali sisältää suun omahoitoon liittyvää ohjeistusta kuvitettuna ja tekstein sekä videomateriaalia suun ja hampaiston puhdistamiseen liittyvistä teemoista, joihin lukeutuvat oikeanlaiset harjaustekniikat sähkö- ja manuaaliharjaa käyttäen, hammasvälien puhdistaminen eri puhdistusvälineitä käyttäen, sekä hammasproteesien oikeaoppinen puhdistus ja desinfiointi. Digitaalinen ohjausmateriaali toteutettiin Power Point -tiedostona.
Palautetta ohjausmateriaalin sisällöstä ja toimivuudesta kysyttiin Webropol-palautekyselyn kautta. Kysely lähetettiin kolmellekymmenellekuudelle (n=36) vuonna 2021 aloittaneelle suuhygienistiopiskelijalle, joista kaksi opiskelijaa (6 %) vastasi kyselyyn. Vastanneet kokivat ohjausmateriaalin kattavana ja ikäihmisille hyödyllisenä. Vähäisten vastausten myötä palautetta kerättiin myös avoimena palautteena, josta saatu palaute tuki kyselystä saatua palautetta.
Ohjausmateriaalia voidaan tulevaisuudessa jatkojalostaa hyödyntämällä luomamme materiaalin sisältöä minkä tahansa ikäryhmän suun omahoidon ohjaamiseen. Materiaalia on mahdollista käyttää yksilöohjauksessa tapauskohtaisesti valitsemalla sisällöstä aihealueen/aihealueita asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuen. Materiaalia voi myös hyödyntää esim. vanhusten hoivakoteihin hoitajille, omaisille ja toimintakykyisille asukkaille. The elderly have more and more of their own teeth in their mouths, which is influenced by the improved standard of living and increased awareness of oral health. As you get older, your oral health starts to decline. This is influenced by the deterioration of the general health condition and the increased risk of oral diseases. Oral health is of great importance in maintaining the functionality and wellbeing of the elderly.
The thesis was carried out as a development project commissioned by Savonia University of Applied Sciences. The purpose of the thesis was to create oral self-care guidance material for the remote service for Suomi-society´s elderly. Guidance material contains instructions for self-care in the form of pictures and instructional videos and it is presented with our chosen presentation graphics program. The goal of the development work is to increase the capabilities and promote the oral health of aging members of Suomi-society those living in the Australia of Altona area. The guidance material produced is utilized in remote service operations by dental hygienist students. Therefore, Finns living in Altona, have the opportunity to receive guidance related to oral health care in their own mother language.
The implementation of the development work was started by familiarizing ourselves with theoretical information from different databases. Information was sought on the factors influencing the oral health of the elderly, as well as recommendations and instructions related to self-care. In addition, we familiarized ourselves with the criteria and implementation of a high-quality educational video. Based on theoretical knowledge, a script was created for the guidance material. The guidance material contains oral self-care instructions in illustrations and text, as well as video material on topics related to cleaning the mouth and dentition, which include the correct brushing techniques using an electric and manual brush, cleaning between the teeth using different cleaning tools, and correct cleaning and disinfection of dentures. The digital control material was implemented as a Power Point file.
Feedback on the content and functionality of the guidance material was requested through the Webropol feedback survey. The survey was sent to thirtysix (n=36) oral hygiene students who started studying in the year 2021, of which two student (6 %) answered the survey. The respondents felt that the guidance material was comprehensive and useful for the elderly. Due to the low number of responses, feedback was also collected in the form of open feedback, where the feedback received supported the feedback from the survey.
In the future, the guidance material can be further refined by utilizing the content of the material we have created to guide the oral self-care of any age group. It is possible to use the material in individual guidance on a case-by-case basis, by choosing a topic area/areas from the content based on the customer's individual needs. The material can also be used, for example, in care homes for the elderly, for caregivers/nurses, relatives and residents who are able to function by themselves.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana toimii Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda suun omahoidon ohjausmateriaalia etäpalveluun Suomi-seuran ikääntyville. Ohjausmateriaali sisältää omahoidon ohjeistusta kuvien sekä opetusvideoiden muodossa ja se esitetään valitsemalla esitysgrafiikkaohjelmalla. Kehittämistyön tavoitteena on lisätä valmiuksia ja edistää Australiassa Altonan alueella asuvien ikääntyvien Suomi-seuraan kuuluvien suun terveyttä. Tuotettua ohjausmateriaalia hyödynnetään etäpalvelutoiminnassa suuhygienistiopiskelijoiden toimesta. Näin ollen Altonassa asuvilla suomalaisilla on mahdollisuus saada suun terveydenhuoltoon liittyvää ohjausta omalla äidinkielellään.
Kehittämistyön toteutus aloitettiin perehtymällä teoreettiseen tietoon eri tietokannoista. Tietoa etsittiin ikääntyneen suun terveyteen vaikuttavista tekijöistä sekä omahoitoon liittyvistä suosituksista ja ohjeistuksista. Lisäksi perehdyttiin laadukkaan opetusvideon kriteereihin ja toteutukseen. Teoriatiedon perusteella luotiin käsikirjoitus ohjausmateriaalille. Ohjausmateriaali sisältää suun omahoitoon liittyvää ohjeistusta kuvitettuna ja tekstein sekä videomateriaalia suun ja hampaiston puhdistamiseen liittyvistä teemoista, joihin lukeutuvat oikeanlaiset harjaustekniikat sähkö- ja manuaaliharjaa käyttäen, hammasvälien puhdistaminen eri puhdistusvälineitä käyttäen, sekä hammasproteesien oikeaoppinen puhdistus ja desinfiointi. Digitaalinen ohjausmateriaali toteutettiin Power Point -tiedostona.
Palautetta ohjausmateriaalin sisällöstä ja toimivuudesta kysyttiin Webropol-palautekyselyn kautta. Kysely lähetettiin kolmellekymmenellekuudelle (n=36) vuonna 2021 aloittaneelle suuhygienistiopiskelijalle, joista kaksi opiskelijaa (6 %) vastasi kyselyyn. Vastanneet kokivat ohjausmateriaalin kattavana ja ikäihmisille hyödyllisenä. Vähäisten vastausten myötä palautetta kerättiin myös avoimena palautteena, josta saatu palaute tuki kyselystä saatua palautetta.
Ohjausmateriaalia voidaan tulevaisuudessa jatkojalostaa hyödyntämällä luomamme materiaalin sisältöä minkä tahansa ikäryhmän suun omahoidon ohjaamiseen. Materiaalia on mahdollista käyttää yksilöohjauksessa tapauskohtaisesti valitsemalla sisällöstä aihealueen/aihealueita asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuen. Materiaalia voi myös hyödyntää esim. vanhusten hoivakoteihin hoitajille, omaisille ja toimintakykyisille asukkaille.
The thesis was carried out as a development project commissioned by Savonia University of Applied Sciences. The purpose of the thesis was to create oral self-care guidance material for the remote service for Suomi-society´s elderly. Guidance material contains instructions for self-care in the form of pictures and instructional videos and it is presented with our chosen presentation graphics program. The goal of the development work is to increase the capabilities and promote the oral health of aging members of Suomi-society those living in the Australia of Altona area. The guidance material produced is utilized in remote service operations by dental hygienist students. Therefore, Finns living in Altona, have the opportunity to receive guidance related to oral health care in their own mother language.
The implementation of the development work was started by familiarizing ourselves with theoretical information from different databases. Information was sought on the factors influencing the oral health of the elderly, as well as recommendations and instructions related to self-care. In addition, we familiarized ourselves with the criteria and implementation of a high-quality educational video. Based on theoretical knowledge, a script was created for the guidance material. The guidance material contains oral self-care instructions in illustrations and text, as well as video material on topics related to cleaning the mouth and dentition, which include the correct brushing techniques using an electric and manual brush, cleaning between the teeth using different cleaning tools, and correct cleaning and disinfection of dentures. The digital control material was implemented as a Power Point file.
Feedback on the content and functionality of the guidance material was requested through the Webropol feedback survey. The survey was sent to thirtysix (n=36) oral hygiene students who started studying in the year 2021, of which two student (6 %) answered the survey. The respondents felt that the guidance material was comprehensive and useful for the elderly. Due to the low number of responses, feedback was also collected in the form of open feedback, where the feedback received supported the feedback from the survey.
In the future, the guidance material can be further refined by utilizing the content of the material we have created to guide the oral self-care of any age group. It is possible to use the material in individual guidance on a case-by-case basis, by choosing a topic area/areas from the content based on the customer's individual needs. The material can also be used, for example, in care homes for the elderly, for caregivers/nurses, relatives and residents who are able to function by themselves.