iPana Äitiys -palvelun käyttäjäkokemuksen parantaminen
Hämäläinen, Annika (2023)
Hämäläinen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136140
Tiivistelmä
Terveydenhuolto käy jatkuvasti läpi muutosta ja kohtaa digitalisaation tuomia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten iPana Äitiys -palvelun käyttäjäkokemusta voidaan parantaa terveydenhuollossa toimivan ammattilaisen näkökulmasta ja kuinka käytettävyyden parantaminen tapahtuu.
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on keskeinen lähestymistapa nykyaikaisessa tuote- ja palvelukehityksessä. Sen avulla pyritään ymmärtämään käyttäjien tarpeita ja haasteita. Loppukäyttäjät huomioimalla voidaan suunnitella parempia ratkaisuja sekä ammattilaiselle että potilaalle. Opinnäytetyössä keskityttiin iPana Äitiys -palveluun, jota hyödynnetään raskauden aikaiseen ja synnytyksen jälkeiseen seurantaan neuvolassa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin itsenäisellä heuristisella arvioinnilla, jonka jälkeen toteutettiin fokusryhmähaastattelut äitiysneuvolan terveydenhoitajille. Haastatteluissa keskityttiin nykyiseen iPana Äitiys -palveluun, sen käytettävyyteen ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Heuristisen arvioinnin ja haastatteluista saadun aineiston pohjalta luotiin käyttäjälähtöisesti suunniteltu versio iPana Äitiys -palvelusta.
Tämä opinnäytetyö yhdisti teoreettisen tiedon ja käytännön toteutuksen, pyrkien vastaamaan terveydenhuollon muuttuviin tarpeisiin ja tarjoamaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja. Sen tavoitteena oli parantaa terveydenhuollon ammattilaisten työskentelyä ja siten vaikuttaa positiivisesti myös potilaiden hoitoon ja terveydenhuollon laatuun.
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on keskeinen lähestymistapa nykyaikaisessa tuote- ja palvelukehityksessä. Sen avulla pyritään ymmärtämään käyttäjien tarpeita ja haasteita. Loppukäyttäjät huomioimalla voidaan suunnitella parempia ratkaisuja sekä ammattilaiselle että potilaalle. Opinnäytetyössä keskityttiin iPana Äitiys -palveluun, jota hyödynnetään raskauden aikaiseen ja synnytyksen jälkeiseen seurantaan neuvolassa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin itsenäisellä heuristisella arvioinnilla, jonka jälkeen toteutettiin fokusryhmähaastattelut äitiysneuvolan terveydenhoitajille. Haastatteluissa keskityttiin nykyiseen iPana Äitiys -palveluun, sen käytettävyyteen ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Heuristisen arvioinnin ja haastatteluista saadun aineiston pohjalta luotiin käyttäjälähtöisesti suunniteltu versio iPana Äitiys -palvelusta.
Tämä opinnäytetyö yhdisti teoreettisen tiedon ja käytännön toteutuksen, pyrkien vastaamaan terveydenhuollon muuttuviin tarpeisiin ja tarjoamaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja. Sen tavoitteena oli parantaa terveydenhuollon ammattilaisten työskentelyä ja siten vaikuttaa positiivisesti myös potilaiden hoitoon ja terveydenhuollon laatuun.