Asiakirjahallinnon kehittäminen OP Ryhmässä
Piiroinen, Timo (2023)
Piiroinen, Timo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136043
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan OP Ryhmän arkistojen nykytila ja se, kuinka OP Ryhmään perustetaan arkistointipalvelut. Opinnäytetyössä kuvataan, miten lean-filosofiaa hyödynnetään tilanteessa, jossa rakennetaan jotain kokonaan uutta. Aiempaa palvelua ei ollut, joten ei myöskään ollut mitään verrantokohtaa. Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Työssä sovellettiin lean-filosofiaa kokonaan uudenlaisen palvelun rakentamiseen.
Työn teoriaosuudessa hyödynnettiin kahta tutkimuskysymystä, joiden avulla tarkennettiin uuden palvelun mallintamista. Ensimmäisen kysymyksen avulla selvitettiin, miten voidaan hyödyntää Lean- teorioita lähtötietojen ollessa huonoja. Useimmat Lean-teorioiden mukaan tehdyt parannukset edellyttävät tarkkoja lähtötietoja sekä tarkkaa mittausta muutoksen etenemisestä. Toisen kysymyksen avulla selvitettiin, miten palvelumuotoilun avulla voitaisiin rakentaa mahdollisimman hyvä asiakaspalvelukokonaisuus.
Työn tuloksena syntyi selkeä näkemys, miten arkistopalvelut tulee rakentaa ja mihin asiakastarpeeseen se vastaa. Työ itsessään toimi kuvauksena esiselvitysprosessista. Varsinaisten valmiiden ratkaisujen mallintamiseen opinnäytetyön laajuus ei riittänyt, vaan ne jäivät tulevien kehitysprojektien tehtäviksi.
Uuden palvelunsuunnittelussa voidaan kuitenkin soveltaa lean-filosofiaa, kunhan tarkastelukorkeus nostetaan riittävän ylös. Lean antaa mallin ajattelulle, eikä niinkään yksittäistä työkalua tai ratkaisua. Työssä ajatuksena oli keskittyä virtaustehokkuuteen, vaikka lähtötiedot olivatkin sangen rajalliset.
Työn teoriaosuudessa hyödynnettiin kahta tutkimuskysymystä, joiden avulla tarkennettiin uuden palvelun mallintamista. Ensimmäisen kysymyksen avulla selvitettiin, miten voidaan hyödyntää Lean- teorioita lähtötietojen ollessa huonoja. Useimmat Lean-teorioiden mukaan tehdyt parannukset edellyttävät tarkkoja lähtötietoja sekä tarkkaa mittausta muutoksen etenemisestä. Toisen kysymyksen avulla selvitettiin, miten palvelumuotoilun avulla voitaisiin rakentaa mahdollisimman hyvä asiakaspalvelukokonaisuus.
Työn tuloksena syntyi selkeä näkemys, miten arkistopalvelut tulee rakentaa ja mihin asiakastarpeeseen se vastaa. Työ itsessään toimi kuvauksena esiselvitysprosessista. Varsinaisten valmiiden ratkaisujen mallintamiseen opinnäytetyön laajuus ei riittänyt, vaan ne jäivät tulevien kehitysprojektien tehtäviksi.
Uuden palvelunsuunnittelussa voidaan kuitenkin soveltaa lean-filosofiaa, kunhan tarkastelukorkeus nostetaan riittävän ylös. Lean antaa mallin ajattelulle, eikä niinkään yksittäistä työkalua tai ratkaisua. Työssä ajatuksena oli keskittyä virtaustehokkuuteen, vaikka lähtötiedot olivatkin sangen rajalliset.