Asiantuntijabrändin vahvistaminen podcastin avulla
Nuotio, Laura (2023)
Nuotio, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136145
Tiivistelmä
Podcastit ovat suosittuja äänitallenteita. Niillä tavoitetaan massojen sijaan pienet ja oikeat kohderyhmät. Podcastit pystyvät saavuttamaan jopa viisinu-meroisen kuuntelijamäärän. Suomen kuunneltuimpien podcastien listalla on lukemattomia asiantuntijapodcasteja. Podcasteja kuunnellaan, koska niiden parissa halutaan viihtyä. Asiantuntijabrändäys on erottuvaa osaamista henki-löä kiinnostavasta asiassa. Yrittäjän kannattaa olla kiinnostunut rakentamaan omaa asiantuntijabrändiään, sillä se näkyy yrityksen tuloksessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Elämäni Yrittäjänä -podcastin vaikutusta podcast - juontajan asiantuntijabrändin rakentamisessa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää Elämäni Yrittäjänä -podcastin ensimmäisen tuotantokauden sisällön vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Tutkimuksen tavoi-te oli kehittää Elämäni Yrittäjänä -podcastia ja tutkia podcastin asemaa pod-cast - juontajan asiantuntijuuden brändäyskanavana.
Tutkimusasetelmana oli tapaustutkimus. Aineisto tutkimukseen kerättiin kyse-lytutkimuksella, sekä havainnoimalla asiantuntijabrändäystä, sitä käsittele-vissä podcasteissa. Kysely toteutettiin verkossa. Kyselyn ensisijaisena jake-lukanavana oli podcastin oma Instagram-kanava.
Tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että Elämäni Yrittäjänä -podcast on kuuntelijoiden kesken pidetty podcast ohjelma. Podcast aiheuttaa kuunteli-joissa iloa, inspiroi ja saa kuuntelijoiden ajatukset liikkeelle. Tulosten perus-tella Elämäni Yrittäjänä podcast on kuuntelijoille viihdettä. Juontajien henki-löbrändit ovat rentoja, viihdyttäviä ja miellyttäviä kuunnella. Asiantuntevuus on välittynyt osalle kuuntelijoille.
Johtopäätöksinä voidaan todeta podcastin ja juontajien asiantuntijabrän-däyksen olevan hyvässä kehityksessä, mutta vielä kesken. Asiantuntijabrän-diä pitää brändätä myös muissa kanavissa. Podcastia kehitetään toiselle tuo-tantokaudelle tutkimuksessa ilmi tulleiden palautteiden perusteella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Elämäni Yrittäjänä -podcastin vaikutusta podcast - juontajan asiantuntijabrändin rakentamisessa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää Elämäni Yrittäjänä -podcastin ensimmäisen tuotantokauden sisällön vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Tutkimuksen tavoi-te oli kehittää Elämäni Yrittäjänä -podcastia ja tutkia podcastin asemaa pod-cast - juontajan asiantuntijuuden brändäyskanavana.
Tutkimusasetelmana oli tapaustutkimus. Aineisto tutkimukseen kerättiin kyse-lytutkimuksella, sekä havainnoimalla asiantuntijabrändäystä, sitä käsittele-vissä podcasteissa. Kysely toteutettiin verkossa. Kyselyn ensisijaisena jake-lukanavana oli podcastin oma Instagram-kanava.
Tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että Elämäni Yrittäjänä -podcast on kuuntelijoiden kesken pidetty podcast ohjelma. Podcast aiheuttaa kuunteli-joissa iloa, inspiroi ja saa kuuntelijoiden ajatukset liikkeelle. Tulosten perus-tella Elämäni Yrittäjänä podcast on kuuntelijoille viihdettä. Juontajien henki-löbrändit ovat rentoja, viihdyttäviä ja miellyttäviä kuunnella. Asiantuntevuus on välittynyt osalle kuuntelijoille.
Johtopäätöksinä voidaan todeta podcastin ja juontajien asiantuntijabrän-däyksen olevan hyvässä kehityksessä, mutta vielä kesken. Asiantuntijabrän-diä pitää brändätä myös muissa kanavissa. Podcastia kehitetään toiselle tuo-tantokaudelle tutkimuksessa ilmi tulleiden palautteiden perusteella.