Asiakkaiden mielikuvia ja kokemuksia puukaupan tekemisestä etänä
Liimatainen, Ella (2023)
Liimatainen, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136234
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona metsäalan yritykselle. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajan asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia puukaupan tekemisestä etänä puhelimen ja sähköisten palveluiden välityksellä. Toimeksiantajan on mahdollista hyödyntää tutkimuksessa saatuja tuloksia tulevaisuuden kehitystyössä.
Tutkimuksen aineisto hankittiin sähköisellä kyselytutkimuksella ja puhelinhaastatteluilla. Sähköisellä kyselylomakkeella kartoitettiin puukauppaan ja etäpuukauppaan liittyviä mielipiteitä sekä vastaajien taustatietoja. Puhelinhaastatteluilla saatiin tietoa asiakkaan toimeksiantajan kanssa tekemästä etäpuukaupasta.
Kyselylomakkeeseen vastasi 46 henkilöä ja puhelinhaastatteluissa tavoitettiin 11 henkilöä. Vastausmäärä jäi tutkimuksessa odotettua pienemmäksi, mutta tulokset antavat toimeksiantajalle kuitenkin paljon käyttökelpoista informaatiota.
Metsävaratiedon paikkansapitävyys koettiin yhtenä suurimmista epävarmuutta herättävistä asioista osana etäpuukauppaprosessia. Vastaajat käyttävät kuitenkin yleisesti sähköisiä palveluita mielellään ja suhtautuminen etäpuukauppaan oli melko positiivista. Luottamus toimihenkilön ja asiakkaan välillä korostuu etäpuukaupan yhteydessä. Tutkimuksessa ilmeni, että metsänomistajan aikaisemmalla osaamisella puukaupasta sekä oman metsänsä tuntemisella on vaikutus siihen, kuinka luottavaisin mielin hän etäpuukauppaan suhtautuu. Metsänomistajan olisi hyvä myös osata arvioida esimerkiksi ennakkoraivauksen tarvetta sekä sopivaa korjuun ajankohtaa, sillä näitä asioita on vaikea tulkita metsävaratiedosta.
Metsäalalla on vankat perinteet, joita monet arvostavat. Vaikka sähköistä asiointia pidettäisiin yleisesti positiivisena asiana, voi juuri perinteikkyyden vuoksi vaatia aikaa hyväksyä muutokset sekä uudet toimintatavat puukaupan kehittyessä. Nuorten metsänomistajien osuus vastaajissa jäi melko pieneksi ja heidän mielipiteensä etäpuukaupasta voisivat tuoda uutta näkökulmaa kehitystyöhön.
Tutkimuksen aineisto hankittiin sähköisellä kyselytutkimuksella ja puhelinhaastatteluilla. Sähköisellä kyselylomakkeella kartoitettiin puukauppaan ja etäpuukauppaan liittyviä mielipiteitä sekä vastaajien taustatietoja. Puhelinhaastatteluilla saatiin tietoa asiakkaan toimeksiantajan kanssa tekemästä etäpuukaupasta.
Kyselylomakkeeseen vastasi 46 henkilöä ja puhelinhaastatteluissa tavoitettiin 11 henkilöä. Vastausmäärä jäi tutkimuksessa odotettua pienemmäksi, mutta tulokset antavat toimeksiantajalle kuitenkin paljon käyttökelpoista informaatiota.
Metsävaratiedon paikkansapitävyys koettiin yhtenä suurimmista epävarmuutta herättävistä asioista osana etäpuukauppaprosessia. Vastaajat käyttävät kuitenkin yleisesti sähköisiä palveluita mielellään ja suhtautuminen etäpuukauppaan oli melko positiivista. Luottamus toimihenkilön ja asiakkaan välillä korostuu etäpuukaupan yhteydessä. Tutkimuksessa ilmeni, että metsänomistajan aikaisemmalla osaamisella puukaupasta sekä oman metsänsä tuntemisella on vaikutus siihen, kuinka luottavaisin mielin hän etäpuukauppaan suhtautuu. Metsänomistajan olisi hyvä myös osata arvioida esimerkiksi ennakkoraivauksen tarvetta sekä sopivaa korjuun ajankohtaa, sillä näitä asioita on vaikea tulkita metsävaratiedosta.
Metsäalalla on vankat perinteet, joita monet arvostavat. Vaikka sähköistä asiointia pidettäisiin yleisesti positiivisena asiana, voi juuri perinteikkyyden vuoksi vaatia aikaa hyväksyä muutokset sekä uudet toimintatavat puukaupan kehittyessä. Nuorten metsänomistajien osuus vastaajissa jäi melko pieneksi ja heidän mielipiteensä etäpuukaupasta voisivat tuoda uutta näkökulmaa kehitystyöhön.