Varastojen näkyvyysturvallisuus Metsä Groupin puunhankinnassa
Hoikkala, Tom (2023)
Hoikkala, Tom
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236508
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään puutavaran tienvarsivarastointiin liittyviä ongelmia erityisesti pinojen sijoittelun ja tien käyttäjän näkyvyyden kannalta. Työssä selvitettiin, kuinka suuri osa tietyn maantieteellisen alueen varastoista sijaitsee maanteiden varressa ja miten ne on sijoitettu leimikolle. Lopputuloksena saatiin käsitys varastoinnin onnistumisesta ja havaitut turvallisuuspoikkeamat esiteltiin tilaajalle. Työn tilaajana toimi Metsä Group ja tarkasteltu alue oli Tampereen piiri.
Suuren otoskoon vuoksi tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin suurta määrää varastoja hyödyntäen Qgis-paikkatieto-ohjelman työkaluja. Ohjelmaan tuotiin varastopisteet sekä verkosta saatavilla olevaa avointa paikkatietodataa. Analysoinnin avulla tarkastettavien varastojen määrä rajattiin noin kymmenykseen suhteessa lähtötilanteeseen. Maantien varteen sijoitetuista varastoista kirjattiin ylös mahdollinen vaarallisuustieto. Toisen vaiheen tarkasteluun valittiin varastot, jotka sijaitsivat mutkissa, sekä osa varastoista, mitkä olivat liittymän näkemäalueella. Näille kohteille kohdennettiin maastotarkastukset.
Varastot ja työssä havaitut vaaranpaikat ovat todellisia, eikä niitä tästä syystä kuvata yksityiskohtaisesti. Kohteet, joilla ilmeni poikkeamia, valokuvattiin ja niistä raportoitiin työn tilaajalle. Työn tilaaja vastaa kohteiden jatkotoimenpiteistä.
Varastoilla ilmeni yksittäisiä poikkeamia, mutta kokonaisuudessaan turvallisuusasiat olivat kunnossa. Esille nousseissa poikkeamissa varastointiturvallisuutta olisi ollut mahdollista parantaa rakentamalla leimikolle pisto tai käyttämällä kuormaustilanteessa lisävaroitustoimena auton taakse sijoitettavaa vilkkuvaloa. Varastolla on oltava puutavaraa, jotta tulkinta näkemäesteestä voidaan tehdä ja pinon tarkka paikka määrittää. Työtä tehtäessä kaikilla tarkastetuilla varastoilla ei ollut puutavaraa, joten tulkinta näkemäesteestä jäi työn tekijän vastuulle. Aihetta on mahdollista tutkia kattavammin laajentamalla maantieteellistä aluetta sekä kohdentamalla enemmän resursseja maastotarkastuksiin.
Suuren otoskoon vuoksi tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin suurta määrää varastoja hyödyntäen Qgis-paikkatieto-ohjelman työkaluja. Ohjelmaan tuotiin varastopisteet sekä verkosta saatavilla olevaa avointa paikkatietodataa. Analysoinnin avulla tarkastettavien varastojen määrä rajattiin noin kymmenykseen suhteessa lähtötilanteeseen. Maantien varteen sijoitetuista varastoista kirjattiin ylös mahdollinen vaarallisuustieto. Toisen vaiheen tarkasteluun valittiin varastot, jotka sijaitsivat mutkissa, sekä osa varastoista, mitkä olivat liittymän näkemäalueella. Näille kohteille kohdennettiin maastotarkastukset.
Varastot ja työssä havaitut vaaranpaikat ovat todellisia, eikä niitä tästä syystä kuvata yksityiskohtaisesti. Kohteet, joilla ilmeni poikkeamia, valokuvattiin ja niistä raportoitiin työn tilaajalle. Työn tilaaja vastaa kohteiden jatkotoimenpiteistä.
Varastoilla ilmeni yksittäisiä poikkeamia, mutta kokonaisuudessaan turvallisuusasiat olivat kunnossa. Esille nousseissa poikkeamissa varastointiturvallisuutta olisi ollut mahdollista parantaa rakentamalla leimikolle pisto tai käyttämällä kuormaustilanteessa lisävaroitustoimena auton taakse sijoitettavaa vilkkuvaloa. Varastolla on oltava puutavaraa, jotta tulkinta näkemäesteestä voidaan tehdä ja pinon tarkka paikka määrittää. Työtä tehtäessä kaikilla tarkastetuilla varastoilla ei ollut puutavaraa, joten tulkinta näkemäesteestä jäi työn tekijän vastuulle. Aihetta on mahdollista tutkia kattavammin laajentamalla maantieteellistä aluetta sekä kohdentamalla enemmän resursseja maastotarkastuksiin.