Työnhakijakokemus ja työnantajamielikuva rekrytointiprosessista: peeässän alle 18-vuotiaiden kesätyöhaku vuonna 2023
Halla-aho, Hanna-Maija (2023)
Halla-aho, Hanna-Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236636
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin rekrytointiprosessin eri vaiheiden vaikutusta hakijakokemukseen ja sitä myötä työnantajamielikuvaan. Sen tarkoituksena oli perehtyä rekrytointiprosessiin nuoren työnhakijan näkökulmasta ja selvittää mitkä menettelytavat luovat hakijana katsottuna onnistuneen rekrytointiprosessin. Tutkimuksen myötä työn tavoitteena oli kehittää rekrytointiprosessia hakijaystävällisemmäksi ja selvittää miten nuoret suhtautuvat rekrytointiprosessiin.
Teoriaosuudessa käsitellään rekrytointiprosessia ja sen kehitysmahdollisuuksia. Niiden lisäksi teoriaosuuteen kuuluu työnhakijakokemuksen muodostuminen, jossa käydään läpi siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuuden aikana käsitellään muun muassa seuraavia käsitteitä; onnistunut rekrytointiprosessi, työnhakijakokemus, työnantajamielikuva ja työnantajabrändi. Viimevuosina työnhakijakokemukseen on alettu kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Sen osuus rekrytointiprosesseissa kasvaa ja on tällä hetkellä erivaiheissa riippuen yrityksestä. Tämän vuoksi prosessiin liittyvien käsitteiden ja vaikuttavien tekijöiden avaaminen koettiin tärkeänä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä sähköisenä kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi myös muutaman kvalitatiivisen kysymyksen täsmentämään vastanneiden vastauksia ja auttamaan tulosten analysoinnissa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli alle 18-vuotiaat, jotka hakivat kesätöitä Osuuskauppa PeeÄssän kesärekrytoinnissa keväällä 2023. Kyselyn tarkoituksena oli saada työnhakijoiden kokemuksia sekä tunteita ja mielikuvia toimeksiantajan rekrytointiprosessin eri vaiheista, jonka myötä saatiin tietoon niiden vaikutuksia hakijakokemukseen ja sen myötä yritysmielikuvaan.
Tutkimuksesta saatiin hyödyllistä tietoa toimeksiantajan rekrytointiprosessin onnistuneista ja kehitettävistä osa-alueista. Tutkimustulosten mukaan toimeksiantaja pystyy tarjoamaan hyvän työnhakijakokemuksen suurelle joukolle hakijoita. Kesätöitä hakevien nuorten keskuudessa Osuuskauppa PeeÄssä on työnantajana haluttu ja he omaavat luotettavan työnantajamielikuvan. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksessa nousi viestinnän monipuolisuus ja aktiivisuus koko rekrytointiprosessin aikana sekä haastattelutilanteen organisointi niin, että se palvelisi hyvin haastateltavaa kuin haastattelijaakin. Työn edetessä hyödylliseksi jatkotutkimusaiheeksi koettiin nuorten perehdyttämisen taso lyhyelle työjaksolle. Esimerkiksi, onko perehdytystapa heille luonteva, ja oppiiko nuori työtehtävät nopeasti niin, että hän luottaa omaan osaamiseen ja työnteko on motivoivaa. Toinen jatkotutkimusaihe on tutkia nuorille sopivaa viestintää rekrytoinnin ja työelämän merkeissä, kuten miten houkutella nuoria töihin tai minkälainen viestintä helpottaisi nuorten työnhakuprosessia.
Teoriaosuudessa käsitellään rekrytointiprosessia ja sen kehitysmahdollisuuksia. Niiden lisäksi teoriaosuuteen kuuluu työnhakijakokemuksen muodostuminen, jossa käydään läpi siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuuden aikana käsitellään muun muassa seuraavia käsitteitä; onnistunut rekrytointiprosessi, työnhakijakokemus, työnantajamielikuva ja työnantajabrändi. Viimevuosina työnhakijakokemukseen on alettu kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Sen osuus rekrytointiprosesseissa kasvaa ja on tällä hetkellä erivaiheissa riippuen yrityksestä. Tämän vuoksi prosessiin liittyvien käsitteiden ja vaikuttavien tekijöiden avaaminen koettiin tärkeänä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä sähköisenä kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi myös muutaman kvalitatiivisen kysymyksen täsmentämään vastanneiden vastauksia ja auttamaan tulosten analysoinnissa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli alle 18-vuotiaat, jotka hakivat kesätöitä Osuuskauppa PeeÄssän kesärekrytoinnissa keväällä 2023. Kyselyn tarkoituksena oli saada työnhakijoiden kokemuksia sekä tunteita ja mielikuvia toimeksiantajan rekrytointiprosessin eri vaiheista, jonka myötä saatiin tietoon niiden vaikutuksia hakijakokemukseen ja sen myötä yritysmielikuvaan.
Tutkimuksesta saatiin hyödyllistä tietoa toimeksiantajan rekrytointiprosessin onnistuneista ja kehitettävistä osa-alueista. Tutkimustulosten mukaan toimeksiantaja pystyy tarjoamaan hyvän työnhakijakokemuksen suurelle joukolle hakijoita. Kesätöitä hakevien nuorten keskuudessa Osuuskauppa PeeÄssä on työnantajana haluttu ja he omaavat luotettavan työnantajamielikuvan. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksessa nousi viestinnän monipuolisuus ja aktiivisuus koko rekrytointiprosessin aikana sekä haastattelutilanteen organisointi niin, että se palvelisi hyvin haastateltavaa kuin haastattelijaakin. Työn edetessä hyödylliseksi jatkotutkimusaiheeksi koettiin nuorten perehdyttämisen taso lyhyelle työjaksolle. Esimerkiksi, onko perehdytystapa heille luonteva, ja oppiiko nuori työtehtävät nopeasti niin, että hän luottaa omaan osaamiseen ja työnteko on motivoivaa. Toinen jatkotutkimusaihe on tutkia nuorille sopivaa viestintää rekrytoinnin ja työelämän merkeissä, kuten miten houkutella nuoria töihin tai minkälainen viestintä helpottaisi nuorten työnhakuprosessia.