Digitaalinen markkinointiopas: Case: Suomen Urheiluhierontakeskus Oy
Kulo, Anniina; Pappila, Semira (2023)
Kulo, Anniina
Pappila, Semira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajalle Suomen Urheiluhierontakeskukselle digitaalinen markkinointiopas uuden palvelun lanseeraamisen tueksi. Suomen Urheiluhierontakeskuksen tavoitteena on tulevaisuudessa lisätä palveluvalikoimaansa SUHK Mama- konseptin palvelut uudelle toimipistelle Tampereelle, jota digitaalinen markkinointiopas koskee. Tavoitteena oli tehdä digitaalinen markkinointiopas, jonka työkaluja hyödyntämällä toimeksiantaja voi onnistuneesti lanseerata SUHK Mama palvelukokonaisuuden digitaalisia markkinointialustoja hyödyntäen aina ennakkomarkkinoinnista palvelun lanseeraamisen jälkeiseen markkinointiin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla yritysten digitaalisia kanavia, sekä liiketoimintaympäristöä analysoimalla. Tutkimuksessa käytettiin työkaluina SWOT-analyysia, kilpailija-analyysia sekä benchmarkkausta. Benchmarkkausta tehtiin kohdennetusti Instagram seuraajien aktiivisuudesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli hankkia kattavasti tietoa alueen kilpailijoista, sekä toimeksiantajan nykytilasta. Tutkimuksesta ja sen tuloksista johdettiin digitaalinen markkinointiopas, joka sisälsi toimintamallit digitaalisen markkinointiympäristön hyödyntämiseen uuden palvelun lanseeraamisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa analysoitiin sosiaalisen median kanavista Instagramia, Facebookia ja TikTokia. Näistä kaksi ensimmäistä valikoituivat sen perusteella, että ne olivat poikkeuksetta kaikkien yritysten ylivoimaisesti eniten käytössä olevat digikanavat. Yhdeksi kanavaksi valittiin myös TikTok, koska se on tutkimusten perusteella valtavasti kasvanut kanava. TikTok tarjoaa erinomaisen markkinointialustan yritysten hyödynnettäväksi. Lisäksi analysoitiin yritysten verkkosivuja, joita tutkiessa keskityttiin ulkoasuun, helppokäyttöisyyteen ja palveluiden hinnoitteluun.
Tutkimustulosten perusteella alueen kilpailijat toimivat digitaalisessa liiketoimintaympäristössä eri tavoin. Digitaalisia kanavia hyödynnettiin myös joissain yrityksissä enemmän markkinointitarkoituksessa, kuin toisissa. Tutkimustulokset osoittivat, että kaikkea digitaalisen markkinoinnin tarjoamaa potentiaalia ei hyödynnetä kaikissa yrityksissä. Tulosten perusteella jokaisesta yrityksestä löytyi vahvuuksia, sekä kehityskohteita. Tutkimuksen perusteella toimeksiantajan tulisi kehittää toimintaansa digitaalisilla kanavilla saavuttaakseen täyden markkinoinnillisen hyödyn. Tulokset osoittivat, että toimeksiantaja voisi ottaa yhdeksi markkinointikanavakseen TikTokin ja hyödyntää vaikuttajamarkkinointia lanseeratessaan uutta palvelua.
Opinnäytetyön alussa esitellään toimeksiantaja, sekä SUHK Mama -konseptin palvelut. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta teorialuvusta, jotka ovat asiakaskeskeinen markkinointi ja digitaalinen markkinointiympäristö. Tutkimusosio sisältää toimeksiantajan nykytilan analyysin ja varsinaisen tutkimuksen, jossa hyödynnettiin työkaluina SWOT-analyysia, kilpailija-analyysia, sekä benchmarkkausta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla yritysten digitaalisia kanavia, sekä liiketoimintaympäristöä analysoimalla. Tutkimuksessa käytettiin työkaluina SWOT-analyysia, kilpailija-analyysia sekä benchmarkkausta. Benchmarkkausta tehtiin kohdennetusti Instagram seuraajien aktiivisuudesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli hankkia kattavasti tietoa alueen kilpailijoista, sekä toimeksiantajan nykytilasta. Tutkimuksesta ja sen tuloksista johdettiin digitaalinen markkinointiopas, joka sisälsi toimintamallit digitaalisen markkinointiympäristön hyödyntämiseen uuden palvelun lanseeraamisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa analysoitiin sosiaalisen median kanavista Instagramia, Facebookia ja TikTokia. Näistä kaksi ensimmäistä valikoituivat sen perusteella, että ne olivat poikkeuksetta kaikkien yritysten ylivoimaisesti eniten käytössä olevat digikanavat. Yhdeksi kanavaksi valittiin myös TikTok, koska se on tutkimusten perusteella valtavasti kasvanut kanava. TikTok tarjoaa erinomaisen markkinointialustan yritysten hyödynnettäväksi. Lisäksi analysoitiin yritysten verkkosivuja, joita tutkiessa keskityttiin ulkoasuun, helppokäyttöisyyteen ja palveluiden hinnoitteluun.
Tutkimustulosten perusteella alueen kilpailijat toimivat digitaalisessa liiketoimintaympäristössä eri tavoin. Digitaalisia kanavia hyödynnettiin myös joissain yrityksissä enemmän markkinointitarkoituksessa, kuin toisissa. Tutkimustulokset osoittivat, että kaikkea digitaalisen markkinoinnin tarjoamaa potentiaalia ei hyödynnetä kaikissa yrityksissä. Tulosten perusteella jokaisesta yrityksestä löytyi vahvuuksia, sekä kehityskohteita. Tutkimuksen perusteella toimeksiantajan tulisi kehittää toimintaansa digitaalisilla kanavilla saavuttaakseen täyden markkinoinnillisen hyödyn. Tulokset osoittivat, että toimeksiantaja voisi ottaa yhdeksi markkinointikanavakseen TikTokin ja hyödyntää vaikuttajamarkkinointia lanseeratessaan uutta palvelua.
Opinnäytetyön alussa esitellään toimeksiantaja, sekä SUHK Mama -konseptin palvelut. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta teorialuvusta, jotka ovat asiakaskeskeinen markkinointi ja digitaalinen markkinointiympäristö. Tutkimusosio sisältää toimeksiantajan nykytilan analyysin ja varsinaisen tutkimuksen, jossa hyödynnettiin työkaluina SWOT-analyysia, kilpailija-analyysia, sekä benchmarkkausta.