Kiertotalouden startupit ja kestävät liiketoimintamallit: sidosryhmäkokeilut arvonluonnin rakentamisessa
Piispanen, Ville-Veikko (2023)
Piispanen, Ville-Veikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336723
Tiivistelmä
Kestävän kiertotalouden edistäminen vaikuttaa merkittävästi maailmanlaajuisiin markkinoihin korostaen erityisesti startup-yritysten roolia taloudellisen, ympäristöllisen ja sosiaalisen suorituskyvyn parantamisessa teknologisten ja palvelupohjaisten innovaatioiden sekä kestävien liiketoimintamallien avulla. Tämä edellyttää, että startup-yritykset sopeuttavat uudet kestävät innovaationsa ja liiketoimintamallinsa liiketoimintakumppanuuksiin. Vaikka kirjallisuudessa on käsitelty näitä aiheita, on edelleen puutteita ymmärryksessä siitä, miten startup-yritykset kehittävät ja muokkaavat liiketoimintamallejaan kumppaneidensa kanssa iteratiivisten ja prosessilähtöisten yhteistyökokeilujen avulla sekä tunnistavat arvonluontilogiikkansa kestävään muutokseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kestäviä startup-yrityksiä ja niiden toteuttamiaan iteratiivisia ja prosessilähtöisiä yhteistyökokeiluja liiketoimintamalliensa kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tapausyksikköinä olivat startup-yritykset ja niiden liiketoimintamallin kehitysprosessit. Tutkimusta varten valittiin kuusi kestävää startup-tapausta Suomesta. Aineisto kerättiin narratiivisina haastatteluina kuuden yrittäjän kanssa heidän yrittäjyytensä aikana ja kokeiluistaan liiketoiminnan kehittämisprosessin aikana. Aineiston analyysi tehtiin tapausanalyysinä, jossa jokainen tapaus käytiin ensin yksitellen läpi ja seuraavassa vaiheessa tapausten välinen analyysi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kestävät startup-yritykset keskittyivät kokeiluihinsa sekä liiketoimintamallien elementtien kehittämiseen että kestävän kehityksen vaikutusten tunnistamiseen eri kumppanuuksien avulla. Näiden yritysten innovaatiot ja palvelut yhdessä luotujen liiketoimintamallien kanssa mahdollistivat niiden osallistumisen ympäröiviin verkostoihin uudistamalla yritystoimintaansa asteittain tai jopa radikaalisti. Nämä havainnot voivat auttaa sekä startup- että kypsempiä yrityksiä kehittämään liiketoimintamallejaan kokeilujen kautta ja varmistamaan niiden kestävyyden ja innovatiivisuuden vaikutukset. Tämä tutkimus pyrki avaamaan uusia näkökulmia ja oivalluksia kestävän kiertotalouden edistämisen vaikutuksesta startup-yrityksiin sekä tarjoamaan käytännön suosituksia liiketoimintakumppanuuksien ja kestävien liiketoimintamallien kehittämiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä ja innovaatiotoiminnassa, ja ne voivat myös hyödyntää sidosryhmiä, kuten päätöksentekijöitä, jotka haluavat edistää kestävää kehitystä ja kiertotaloutta liiketoiminnan ja laajemmin yhteiskunnan näkökulmasta. Promoting sustainable circular economy significantly affects global markets, emphasizing the role of startups in enhancing economic, environmental, and social performance through technological and service-based innovations and sustainable business models. This necessitates startups to adapt their new sustainable offerings and business models to business partnerships. While the startup literature has addressed these topics, there are still gaps in understanding how startups develop and refine their business models through collaborative experimentation with partners and identify their value creation logic for sustainable transformation. To address this knowledge gap, in this study examines sustainable startups and their iterative and process-oriented collaboration experiments to develop their business models were examined.
The research was carried out as a case study and the case units were startup companies and their business model development processes. Six sustainable startup cases from Finland were selected for the study. The data was collected in the form of narrative interviews with six entrepreneurs during their entrepreneurial journeys and experiments during the business development process. The analysis of the data was done as a case analysis, where each case was first reviewed individually and in the next step an analysis between cases was conducted.
The results of the study showed that sustainable startups focused their experiments on both developing elements of business models and identifying the effects of sustainable development through different partnerships. The innovations and services of these startups, together with the business models created, made it possible for them to participate in the surrounding networks by renewing their business activities gradually or even radically. These findings can help both startups and more mature companies develop their business models through experiments and ensure their sustainability and innovative effects. This research aimed to open new perspectives and insights into the impact of sustainable circular economy promotion on startup companies and to offer practical recommendations for the development of business partnerships and sustainable business models. The results can be used in business development and innovation activities, and they can also be used by stakeholders, such as decision makers, who want to promote sustainable development and the circular economy from the perspective of business and wider society.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tapausyksikköinä olivat startup-yritykset ja niiden liiketoimintamallin kehitysprosessit. Tutkimusta varten valittiin kuusi kestävää startup-tapausta Suomesta. Aineisto kerättiin narratiivisina haastatteluina kuuden yrittäjän kanssa heidän yrittäjyytensä aikana ja kokeiluistaan liiketoiminnan kehittämisprosessin aikana. Aineiston analyysi tehtiin tapausanalyysinä, jossa jokainen tapaus käytiin ensin yksitellen läpi ja seuraavassa vaiheessa tapausten välinen analyysi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kestävät startup-yritykset keskittyivät kokeiluihinsa sekä liiketoimintamallien elementtien kehittämiseen että kestävän kehityksen vaikutusten tunnistamiseen eri kumppanuuksien avulla. Näiden yritysten innovaatiot ja palvelut yhdessä luotujen liiketoimintamallien kanssa mahdollistivat niiden osallistumisen ympäröiviin verkostoihin uudistamalla yritystoimintaansa asteittain tai jopa radikaalisti. Nämä havainnot voivat auttaa sekä startup- että kypsempiä yrityksiä kehittämään liiketoimintamallejaan kokeilujen kautta ja varmistamaan niiden kestävyyden ja innovatiivisuuden vaikutukset. Tämä tutkimus pyrki avaamaan uusia näkökulmia ja oivalluksia kestävän kiertotalouden edistämisen vaikutuksesta startup-yrityksiin sekä tarjoamaan käytännön suosituksia liiketoimintakumppanuuksien ja kestävien liiketoimintamallien kehittämiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä ja innovaatiotoiminnassa, ja ne voivat myös hyödyntää sidosryhmiä, kuten päätöksentekijöitä, jotka haluavat edistää kestävää kehitystä ja kiertotaloutta liiketoiminnan ja laajemmin yhteiskunnan näkökulmasta.
The research was carried out as a case study and the case units were startup companies and their business model development processes. Six sustainable startup cases from Finland were selected for the study. The data was collected in the form of narrative interviews with six entrepreneurs during their entrepreneurial journeys and experiments during the business development process. The analysis of the data was done as a case analysis, where each case was first reviewed individually and in the next step an analysis between cases was conducted.
The results of the study showed that sustainable startups focused their experiments on both developing elements of business models and identifying the effects of sustainable development through different partnerships. The innovations and services of these startups, together with the business models created, made it possible for them to participate in the surrounding networks by renewing their business activities gradually or even radically. These findings can help both startups and more mature companies develop their business models through experiments and ensure their sustainability and innovative effects. This research aimed to open new perspectives and insights into the impact of sustainable circular economy promotion on startup companies and to offer practical recommendations for the development of business partnerships and sustainable business models. The results can be used in business development and innovation activities, and they can also be used by stakeholders, such as decision makers, who want to promote sustainable development and the circular economy from the perspective of business and wider society.