Asiakkuuden hoitomallin kehitys IT-yritykseen
Karttunen, Mari (2023)
Karttunen, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336709
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään toimeksiantajayrityksen myynnin ja asiakkuuden hoitomallin tilaa sekä luodaan kehityssuunnitelma näille osa-alueille teorian ja haastatteluiden perusteella. Valmiin tuotoksen on tarkoitus toimia ohjekirjana, ”playbookkina”, josta voi lähteä rakentamaan vielä tarkempaa omaa asiakkuudenhoitomallia. Haastatteluissa oppia ja kehitysideoita saatiin Suomessa tunnettujen IT-yritysten asiakkuustiimeistä vastaavilta henkilöiltä. Lisäksi opinnäytetyössä haastateltiin toimeksiantajayrityksen henkilöstöä sekä asiakkaita.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajayrityksen asiakkuuksien hoitomallien nykytila ja mitä parannettavaa nykyisessä asiakkuuksien hoitomallissa on. Opinnäytetyön tehtävänä on tarjota toimeksiantajayritykselle selkeät toimintamallit asiakkuuksien hoitoon. Tutkimuksen lopullisena konkreettisena tavoitteena on työstää kattava, mutta kompakti “playbook” asiakkuuksien hoitomallista toimeksiantajayritykselle, jota he voivat jatkossa hyödyntää esimerkiksi perehdyttämisessä ja selkeiden yhteisten toimintatapojen varmistamisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään myyntiä, asiakkuuksia, asiakaskokemusta sekä kevyesti perehdytystä. Haastatteluissa käsitellään myyntiä, asiakashallintaa, asiakaspalautetta ja hallinnollisia asioita. Työ on suunnattu toimeksiantajayritykselle ja tehty heidän tarpeistansa katsottuna.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajayrityksen asiakkuuksien hoitomallien nykytila ja mitä parannettavaa nykyisessä asiakkuuksien hoitomallissa on. Opinnäytetyön tehtävänä on tarjota toimeksiantajayritykselle selkeät toimintamallit asiakkuuksien hoitoon. Tutkimuksen lopullisena konkreettisena tavoitteena on työstää kattava, mutta kompakti “playbook” asiakkuuksien hoitomallista toimeksiantajayritykselle, jota he voivat jatkossa hyödyntää esimerkiksi perehdyttämisessä ja selkeiden yhteisten toimintatapojen varmistamisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään myyntiä, asiakkuuksia, asiakaskokemusta sekä kevyesti perehdytystä. Haastatteluissa käsitellään myyntiä, asiakashallintaa, asiakaspalautetta ja hallinnollisia asioita. Työ on suunnattu toimeksiantajayritykselle ja tehty heidän tarpeistansa katsottuna.