Kuvallinen ilmaisu varhaiskasvatuksessa : kokemuksia steinerpedagogisesta varhaiskasvatusyksiköstä
Koskela, Janna; Kukkala, Laura (2023)
Koskela, Janna
Kukkala, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236630
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen tarkoituksena on tukea lapsen kasvua ja kehitystä. Yksi kasvun ja kehityksen tukemisen muoto on taiteen toteuttaminen sekä siihen tutustuminen. Tutkimuksemme tavoitteena oli tuoda esille, miten varhaiskasvatuksen kuvataidekasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Tutkimuksessamme korostuu steinerpedagoginen näkökulma, jonka valitsimme siinä korostuvan taidekasvatuksen johdosta. Tavoitteitamme oli saada yhteistyöpäiväkotimme henkilökunnan näkemyksiä kuvataidekasvatuksesta varhaiskasvatuksessa sekä yleisellä tasolla että steinerpedagogiikassa, sekä myös kehittää omaa osaamistamme aiheeseemme liittyen. Opinnäytetyömme tuo esiin kuvataiteen merkityksen lapselle, josta on hyötyä varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja alaa opiskeleville. Työmme taustalla on oma kiinnostus valitsemaamme aihetta kohtaan.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena, jota varten haastattelimme steinerpedagogiikkaan erikoistuneen varhaiskasvatusyksikön työntekijöitä. Neljästä haastattelusta kolme toteutui Teams-videopuhelun kautta ja yksi kasvotusten. Analysoimme tutkimuksen aineiston sisällönanalyysillä. Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että kuvataidekasvatus kehittää lapsen motorisia taitoja sekä mielikuvitusta, lisää lapsen osallisuutta ja tarjoaa monipuolisesti aistikokemuksia.
Jatkotutkimusideana esitämme suuremman haastattelujoukon ottamista eli haastateltavien työntekijöiden suuremman määrän sekä useamman steinerpäiväkodin ottamista mukaan tutkimukseen sen luotettavuuden parantamiseksi. The purpose of early childhood education is to support the child’s growth and development. One form of supporting them is making art and getting to know it. The goal of our research was to highlight how visual arts education in early childhood education supports the child’s growth and development. Our research emphasizes Steiner’s pedagogic perspective, which we chose because of the emphasis on art education. Our goals were to get the views of the staff of our cooperative daycare center on visual arts education in early childhood education both on a general level and in Steiner pedagogy, as well as to develop our own expertise related to our subject. Our thesis brings out the importance of fine art for a child, which is useful for early childhood education professionals and those studying the field. The background of our thesis is our own interest in the chosen subject.
We implemented our thesis as a qualitative study, for which we interviewed the employees of the early childhood education unit specialized in Steiner pedagogy. Three of the four interviews took place via Teams video call, and one was face-to-face. We analyzed the research material using content analysis. The results of our research showed that art education develops the child’s motor skills and imagination, increases the child’s participation and offers a variety of sensory experiences.
In order to develop our research, we suggest taking a larger number of employees to be interviewed as well as including more Steiner daycare units in the research in order to improve its reliability.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena, jota varten haastattelimme steinerpedagogiikkaan erikoistuneen varhaiskasvatusyksikön työntekijöitä. Neljästä haastattelusta kolme toteutui Teams-videopuhelun kautta ja yksi kasvotusten. Analysoimme tutkimuksen aineiston sisällönanalyysillä. Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että kuvataidekasvatus kehittää lapsen motorisia taitoja sekä mielikuvitusta, lisää lapsen osallisuutta ja tarjoaa monipuolisesti aistikokemuksia.
Jatkotutkimusideana esitämme suuremman haastattelujoukon ottamista eli haastateltavien työntekijöiden suuremman määrän sekä useamman steinerpäiväkodin ottamista mukaan tutkimukseen sen luotettavuuden parantamiseksi.
We implemented our thesis as a qualitative study, for which we interviewed the employees of the early childhood education unit specialized in Steiner pedagogy. Three of the four interviews took place via Teams video call, and one was face-to-face. We analyzed the research material using content analysis. The results of our research showed that art education develops the child’s motor skills and imagination, increases the child’s participation and offers a variety of sensory experiences.
In order to develop our research, we suggest taking a larger number of employees to be interviewed as well as including more Steiner daycare units in the research in order to improve its reliability.