Tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa 2-5- vuotiailla : varhaiskasvattajien kokemuksia tunnekasvatuksen toteutumisesta 2-5- vuotialla lapsilla
Harju, Maria; Kenttälä, Jonna; Liikanen, Emma (2023)
Harju, Maria
Kenttälä, Jonna
Liikanen, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236667
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe pohjautuu tunnekasvatukseen, sillä se on tärkeä osa lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Tunnekasvatus kulkee vahvasti mukana varhaiskasvatuksen arjen jokapäiväisissä toiminnoissa ja tilanteissa. Koemme aiheen merkittäväksi niin yleisesti, kuin myös meille itsellemme tulevina sosiaalialan ammattilaisina.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten tunnekasvatus toimii osana varhaiskasvatusta yhteistyöpäiväkodissamme varhaiskasvattajien omien kokemusten pohjalta. Lisäksi tavoitteenamme oli selvittää mahdollisia kehitysmahdollisuuksia päiväkodille tunnekasvatuksen toteutumiseen liittyen samalla lisäten omaa oppimistamme ja tietoisuuttamme aiheesta.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena. Tietoperustamme kertoi tunnekasvatuksesta, tunnetaidoista ja varhaiskasvatuksesta. Aineiston keräsimme yksilöteemahaastatteluin yhteistyöpäiväkodin 2–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvattajilta. Ennen haastatteluja toimitimme päiväkodin henkilöstölle saatekirjeen, josta ilmeni tutkimuksemme tarkoitus, tavoitteet, tutkimuseettiset asiat sekä analysointitapa. Haastattelut perustuivat vapaaehtoisuuteen, ja annoimme haastateltavien kertoa vapaasti omista kokemuksistaan tunnekasvatuksen toteutumiseen liittyen ennalta laatimiemme teemojen pohjalta.
Tutkimuksestamme nousi esille, että tunnekasvatuksen toteuttamiseen on monia eri keinoja, materiaaleista koulutuksiin, kokopäiväpedagogiikan ajatuksesta valmiisiin tuokioihin. Tunnekasvatuksessa erityisen tärkeää oli myös aikuisten malli tunteiden käsittelyssä ja tunnetaidoissa. Johtopäätöksemme opinnäytetyössämme on se, että tunnekasvatuksen toteuttamiseen löytyy monenlaisia keinoja, kaikenlaisille varhaiskasvatusryhmille. Tunnekasvatusta pitäisi myös toteuttaa kokopäiväpedagogisella otteella, jossa aikuisen rooli vaikuttaa suuresti sen toteutumiseen. Kehittämisehdotuksenamme tunnekasvatukseen varhaiskasvatuksessa on mahdollisuudet aikuisten tietoisuuden lisäämisessä ja eri varhaiskasvatusyksiköiden tunnekasvatuksen tilan selvittäminen. The thesis is based on emotional education in Finnish early childhood education. Emotional education is an important part of children’s growth, development, and learning. The topic is significant in general but also for the researcher for their work as professionals in social services. Daycares and other professionals can benefit from the thesis by learning new ways to educate children emotionally or by developing their own work and workplace.
The thesis was produced as qualitative research. The information in the thesis is about childhood education, emotional education, and emotional skills. The material for research was collected from interviewees who work in daycares, by their own agreement to join the research. Results from the thesis show how many ways there are to implement emotional education in daycares and how important the way that the adults act is for development of children’s emotional skills.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten tunnekasvatus toimii osana varhaiskasvatusta yhteistyöpäiväkodissamme varhaiskasvattajien omien kokemusten pohjalta. Lisäksi tavoitteenamme oli selvittää mahdollisia kehitysmahdollisuuksia päiväkodille tunnekasvatuksen toteutumiseen liittyen samalla lisäten omaa oppimistamme ja tietoisuuttamme aiheesta.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena. Tietoperustamme kertoi tunnekasvatuksesta, tunnetaidoista ja varhaiskasvatuksesta. Aineiston keräsimme yksilöteemahaastatteluin yhteistyöpäiväkodin 2–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvattajilta. Ennen haastatteluja toimitimme päiväkodin henkilöstölle saatekirjeen, josta ilmeni tutkimuksemme tarkoitus, tavoitteet, tutkimuseettiset asiat sekä analysointitapa. Haastattelut perustuivat vapaaehtoisuuteen, ja annoimme haastateltavien kertoa vapaasti omista kokemuksistaan tunnekasvatuksen toteutumiseen liittyen ennalta laatimiemme teemojen pohjalta.
Tutkimuksestamme nousi esille, että tunnekasvatuksen toteuttamiseen on monia eri keinoja, materiaaleista koulutuksiin, kokopäiväpedagogiikan ajatuksesta valmiisiin tuokioihin. Tunnekasvatuksessa erityisen tärkeää oli myös aikuisten malli tunteiden käsittelyssä ja tunnetaidoissa. Johtopäätöksemme opinnäytetyössämme on se, että tunnekasvatuksen toteuttamiseen löytyy monenlaisia keinoja, kaikenlaisille varhaiskasvatusryhmille. Tunnekasvatusta pitäisi myös toteuttaa kokopäiväpedagogisella otteella, jossa aikuisen rooli vaikuttaa suuresti sen toteutumiseen. Kehittämisehdotuksenamme tunnekasvatukseen varhaiskasvatuksessa on mahdollisuudet aikuisten tietoisuuden lisäämisessä ja eri varhaiskasvatusyksiköiden tunnekasvatuksen tilan selvittäminen.
The thesis was produced as qualitative research. The information in the thesis is about childhood education, emotional education, and emotional skills. The material for research was collected from interviewees who work in daycares, by their own agreement to join the research. Results from the thesis show how many ways there are to implement emotional education in daycares and how important the way that the adults act is for development of children’s emotional skills.