Johtamisen vaikutus myynnin tuloksiin
Mikkola, Vertti (2023)
Mikkola, Vertti
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035792
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelin onnistunutta johtamista ja myynnin tuloksia, sekä näiden vaikutusta toisiinsa. Tutkimuskysymykseni on: miten onnistunut johtaminen vaikuttaa myynnin tuloksiin?
Esimiestyö ja johtaminen ovat merkittävä osa yrityksen toimintaa. Myyntityö liittyy usein kilpailuun ja myyntituloksiin. Ne ovat merkittäviä, sillä ne vaikuttavat yrityksen menestykseen. Esimies voi vaikuttaa näihin esimerkiksi palkitsemisella, motivoinnilla ja työhyvinvoinnin lisäämisellä ja onnistuneella vuorovaikutuk-sella. Työn teoria osuus koostuu näistä osa-alueista.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2023 laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen laadullinen aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluun osallistui kaksi esimiesasemassa työskentelevää ja kaksi myyjää. Tutkimustuloksia syntyi esimiehen rooliin liittyen, esimiehen työn kehittymiseen, työhyvinvointiin ja myynnin tuloksien kehittämiseen. Tutkimuskysymykseeni saatiin vastaus näistä teemoista.
Yhtenä tärkeänä asiana pidettiin myös sitä, että esimiehen tulisi itse osallistua myymään ja omalla esimerkillään motivoida omia myyjiään tekemään enemmän. Myyjät kokivat myös tärkeäksi palauteen. Oman vapaa-ajan tärkeyden merkitystä korostettiin. Työhyvinvointia pidettiin myös tärkeänä yleiselle jaksamiselle myyntityössä. Haastateltavien mukaan onnistunut myynnin johtaja on semmoinen, joka pystyy saamaan omat myyjät ylittämään heidän tuloksensa sekä kehittämään heidän myynnillisiä taitojaan. Tämän takia johtajalla on merkittävä rooli myyntituloksissa.
Esimiestyö ja johtaminen ovat merkittävä osa yrityksen toimintaa. Myyntityö liittyy usein kilpailuun ja myyntituloksiin. Ne ovat merkittäviä, sillä ne vaikuttavat yrityksen menestykseen. Esimies voi vaikuttaa näihin esimerkiksi palkitsemisella, motivoinnilla ja työhyvinvoinnin lisäämisellä ja onnistuneella vuorovaikutuk-sella. Työn teoria osuus koostuu näistä osa-alueista.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2023 laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen laadullinen aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluun osallistui kaksi esimiesasemassa työskentelevää ja kaksi myyjää. Tutkimustuloksia syntyi esimiehen rooliin liittyen, esimiehen työn kehittymiseen, työhyvinvointiin ja myynnin tuloksien kehittämiseen. Tutkimuskysymykseeni saatiin vastaus näistä teemoista.
Yhtenä tärkeänä asiana pidettiin myös sitä, että esimiehen tulisi itse osallistua myymään ja omalla esimerkillään motivoida omia myyjiään tekemään enemmän. Myyjät kokivat myös tärkeäksi palauteen. Oman vapaa-ajan tärkeyden merkitystä korostettiin. Työhyvinvointia pidettiin myös tärkeänä yleiselle jaksamiselle myyntityössä. Haastateltavien mukaan onnistunut myynnin johtaja on semmoinen, joka pystyy saamaan omat myyjät ylittämään heidän tuloksensa sekä kehittämään heidän myynnillisiä taitojaan. Tämän takia johtajalla on merkittävä rooli myyntituloksissa.