Yritys x: Verkkokaupan perustamisen keskeiset valinnat
Heineman, Ella (2023)
Heineman, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336854
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkasteli erään yrityksen (jatkossa Yritys) verkkokaupan perustamisen keskeisiä valintoja. Työn tavoitteena oli luoda Yritykselle ehdotus verkkokaupan suunnittelusta ja toteutuksesta, keskittyen ajankäytöllisesti tehokkaisiin ratkaisuihin, painottaen Yrityksen kilpailuetua koskevia valintoja.
Toimeksiantajana toimi Yritys, jonka liikeidean ydin on kuluttajien kiertotaloudellisuuden sekä lemmikkitarvikkeiden kysynnän kasvu. Tässä työssä käsiteltiin verkkokaupan teknistä toteutusta asiakaskokemusta silmällä pitäen. Siinä tarkasteltiin myös strategisia päätöksiä, jotka vaikuttavat liiketoiminnan kasvuun. Työn tuloksena syntyi ehdotus Yritykselle, jolla Yritys pääsee järkevästi alkuun verkkokaupan perustamisessa.
Ehdotus sisältää suunnitelman verkkokauppa-alustasta, maksutavoista, postituksesta ja asiakaskokemuksen parantamisesta. Työ esittää myös jatkokehitysideoita brändäyksen, markkinoinnin syventämisen, naisyrittäjyyden ja yksinyrittäjyyden mahdollisuuksista kilpailuedun luomisena. Työ tarjoaa näkemyksiä pienyrittäjyyden haasteista sekä mahdollisuuksista digitaalisessa liiketoiminnassa tällä hetkellä.
Toimeksiantajana toimi Yritys, jonka liikeidean ydin on kuluttajien kiertotaloudellisuuden sekä lemmikkitarvikkeiden kysynnän kasvu. Tässä työssä käsiteltiin verkkokaupan teknistä toteutusta asiakaskokemusta silmällä pitäen. Siinä tarkasteltiin myös strategisia päätöksiä, jotka vaikuttavat liiketoiminnan kasvuun. Työn tuloksena syntyi ehdotus Yritykselle, jolla Yritys pääsee järkevästi alkuun verkkokaupan perustamisessa.
Ehdotus sisältää suunnitelman verkkokauppa-alustasta, maksutavoista, postituksesta ja asiakaskokemuksen parantamisesta. Työ esittää myös jatkokehitysideoita brändäyksen, markkinoinnin syventämisen, naisyrittäjyyden ja yksinyrittäjyyden mahdollisuuksista kilpailuedun luomisena. Työ tarjoaa näkemyksiä pienyrittäjyyden haasteista sekä mahdollisuuksista digitaalisessa liiketoiminnassa tällä hetkellä.