Motivoivat toimintatavat parodontologisessa hoitoprosessissa – e-oppimateriaali suuhygienistiopiskelijoille
Karppinen, Suvi-Tuulia; Terho, Zinaida (2023)
Karppinen, Suvi-Tuulia
Terho, Zinaida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337031
Tiivistelmä
Suusairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa on keskeistä hyvä päivittäinen suun omahoito. Parodontiitti on hitaasti etenevä ja palautumaton hampaiden kiinnityskudossairaus, joka tuhoaa hammasta kiinnittäviä kiinnityskudossäikeitä ja leukaluuta. Parodontologisella hoidolla tarkoitetaan hampaiden kiinnityskudoksiin kohdistuvia hoitotoimenpiteitä. Mikäli asiakkaalla havaitaan puutteita suun omahoidon tottumuksissa, on suuhygienistillä merkittävä rooli asiakkaan motivoinnissa kohti toimivaa päivittäistä suun omahoitoa. Ihmisen omat elintavat ja tottumukset ovat vahvasti yhteydessä suun terveyteen. Motivoivat toimintatavat ovat tutkimustiedon valossa tehokkaita menetelmiä, kun tavoitteena on asiakkaan toiminnan muuttuminen.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelma. Suuhygienistin tutkinnon opintojaksoilla on opetettu suun terveydenhuollon asiakkaan motivointia. Toiveena oli saada rakenteeltaan tiivis ja konkreettisia vinkkejä sisältävä parodontologisen asiakkaan motivointiin ohjaava opetusmateriaali. E-oppimateriaali edistää suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia käyttää motivoivia toimintatapoja asiakkaan suun omahoidon ohjauksessa ja antaa myös konkreettisia vinkkejä asiakastyöhön.
Kehittämistyössä toteutettiin suuhygienistiopiskelijoille sähköinen e-oppimateriaali verkkosivuston muotoon. E-oppimateriaalin sisältö perustuu tutkittuun tietoon motivoivista toimintatavoista, joilla tarkoitetaan motivoivaa keskustelua, ratkaisukeskeistä toimintatapaa ja teach-back-menetelmää. Verkkosivustosta rakennettiin selkeä, helppolukuinen ja visuaalisesti miellyttävä. E-oppimateriaali esittelee motivoivien toimintatapojen käyttöä parodontologisen hoitoprosessin eri vaiheissa sekä nikotiinituotteiden käytön vieroituksessa.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa suuhygienistiopiskelijoille e-oppimateriaali motivoivien toimintatapojen hyödyntämisestä asiakasohjauksessa parodontologisen hoitoprosessin aikana. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää suuhygienistiopiskelijoiden osaamista ja keinoja hyödyntää motivoivia toimintatapoja asiakkaan parodontologisen hoitoprosessin aikana.
Kehittämistyö aloitettiin tutustumalla olemassa olevaan teoriatietoon motivoivista toimintatavoista, parodontologisesta hoitoprosessista sekä kehittämistyön menetelmästä. Lisäksi selvitettiin hyvän e-oppimateriaalin ja verkkosivuston kriteerit. E-oppimateriaali toteutettiin WordPress-sivustolle koostamalla teoriatietoa, pohdintatehtäviä sekä sisältöä tukevia kuvia. Kehittämistyön tuotoksen onnistumista arvioitiin pyytämällä palautetta suuhygienistiopiskelijoilta Webropol-palautelomakkeen avulla. Palautekyselyyn vastasi 19 suuhygienistiopiskelijaa (n=19). Palaute oli pääasiassa positiivista ja tuotos koettiin hyödylliseksi. Jatkossa e-oppimateriaalia voisi kehittää esimerkiksi videoilla, jotka esittelevät motivoivien toimintatapojen käyttöä suuhygienistin vastaanotolla.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelma. Suuhygienistin tutkinnon opintojaksoilla on opetettu suun terveydenhuollon asiakkaan motivointia. Toiveena oli saada rakenteeltaan tiivis ja konkreettisia vinkkejä sisältävä parodontologisen asiakkaan motivointiin ohjaava opetusmateriaali. E-oppimateriaali edistää suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia käyttää motivoivia toimintatapoja asiakkaan suun omahoidon ohjauksessa ja antaa myös konkreettisia vinkkejä asiakastyöhön.
Kehittämistyössä toteutettiin suuhygienistiopiskelijoille sähköinen e-oppimateriaali verkkosivuston muotoon. E-oppimateriaalin sisältö perustuu tutkittuun tietoon motivoivista toimintatavoista, joilla tarkoitetaan motivoivaa keskustelua, ratkaisukeskeistä toimintatapaa ja teach-back-menetelmää. Verkkosivustosta rakennettiin selkeä, helppolukuinen ja visuaalisesti miellyttävä. E-oppimateriaali esittelee motivoivien toimintatapojen käyttöä parodontologisen hoitoprosessin eri vaiheissa sekä nikotiinituotteiden käytön vieroituksessa.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa suuhygienistiopiskelijoille e-oppimateriaali motivoivien toimintatapojen hyödyntämisestä asiakasohjauksessa parodontologisen hoitoprosessin aikana. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää suuhygienistiopiskelijoiden osaamista ja keinoja hyödyntää motivoivia toimintatapoja asiakkaan parodontologisen hoitoprosessin aikana.
Kehittämistyö aloitettiin tutustumalla olemassa olevaan teoriatietoon motivoivista toimintatavoista, parodontologisesta hoitoprosessista sekä kehittämistyön menetelmästä. Lisäksi selvitettiin hyvän e-oppimateriaalin ja verkkosivuston kriteerit. E-oppimateriaali toteutettiin WordPress-sivustolle koostamalla teoriatietoa, pohdintatehtäviä sekä sisältöä tukevia kuvia. Kehittämistyön tuotoksen onnistumista arvioitiin pyytämällä palautetta suuhygienistiopiskelijoilta Webropol-palautelomakkeen avulla. Palautekyselyyn vastasi 19 suuhygienistiopiskelijaa (n=19). Palaute oli pääasiassa positiivista ja tuotos koettiin hyödylliseksi. Jatkossa e-oppimateriaalia voisi kehittää esimerkiksi videoilla, jotka esittelevät motivoivien toimintatapojen käyttöä suuhygienistin vastaanotolla.