Miten tiimi tukee uutta työntekijää : case Pohjola Vakuutus Oy
Strengell, Hanna (2023)
Strengell, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336986
Tiivistelmä
Pohjola Vakuutus Oy:llä oli tarve saada lisätietoa ja lisätä ymmärrystä perehdytyksen jälkeisestä ajasta uuden työntekijän siirtyessä tiimiin. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää millaiset tekijät tiimin toiminnassa tukevat tiimin uutta työntekijää. Tutkimuksessa haluttiin tieto uusien ja vanhojen tiimin jäsenten näkökulmasta. Tutkimukseen haluttiin tutkittavan tiimin mielipiteet ja näkemys esille, joten tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruutapa oli puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksanhenkisestä tiimistä neljää uutta ja yhtä vanhaa työntekijää. Kaikki tiimiläiset saivat kutsun haastatteluun, mutta kolme vanhaa tiimiläistä eivät vastanneet kutsuun lainkaan. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin. Litteroidulle aineistolle tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin perusteella muodostettiin neljä käsitettä tiimiytyminen, turvallisuuden tunne, osaaminen ja vuorovaikutus.
Tarkemassa tulosten tarkastelussa analyysistä saadut käsitteet ovat teemoja, jotka ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa, yhden tekijän kehittäminen vahvistaa myös muita. Näiltä kaikilta alueilta löytyi tiimin uutta työntekijää vahvistavia toimintamalleja. Haastateltujen kohdalla osa toiminnasta vaikutti olevan tiedostamatonta. Osa tiimin tuesta oli konkreettisempiä toimia, kuten kysymään kannustaminen, kun taas moni tekijä perustui työntekijöiden tunteeseen.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruutapa oli puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksanhenkisestä tiimistä neljää uutta ja yhtä vanhaa työntekijää. Kaikki tiimiläiset saivat kutsun haastatteluun, mutta kolme vanhaa tiimiläistä eivät vastanneet kutsuun lainkaan. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin. Litteroidulle aineistolle tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin perusteella muodostettiin neljä käsitettä tiimiytyminen, turvallisuuden tunne, osaaminen ja vuorovaikutus.
Tarkemassa tulosten tarkastelussa analyysistä saadut käsitteet ovat teemoja, jotka ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa, yhden tekijän kehittäminen vahvistaa myös muita. Näiltä kaikilta alueilta löytyi tiimin uutta työntekijää vahvistavia toimintamalleja. Haastateltujen kohdalla osa toiminnasta vaikutti olevan tiedostamatonta. Osa tiimin tuesta oli konkreettisempiä toimia, kuten kysymään kannustaminen, kun taas moni tekijä perustui työntekijöiden tunteeseen.