Establishing a School for Disabled Children in Gambia
Jallow, Teija (2014)
Jallow, Teija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515240
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kuvaan erityiskoulun perustamisprosessia. Koulu on tarkoitettu vammaisille ja erityistä tukea tarvitseville lapsille ja se sijaitsee Gunjurin kylässä, Gambiassa, Afrikassa. Tavoitteenani on parantaa erityisopetuksen tasoa, sekä edistää lasten mahdollisuuksia saada tuettua erityisopetusta. Tasokkaan koulutuksen saaminen vammaisille ja erityistä tukea tarvitseville lapsille on vielä haasteellista Gambiassa, mutta toivon tämän opinnäytetyön avaavan uusia mahdollisuuksia ja tuovan jatkuvuutta laadukkaaseen erityisopetukseen.
Teoreettisiksi lähtökohdiksi valitsin koulutukselliset teemat kuten varhaiskasvatuksen, erityispedagogiikan ja kasvatuskumppanuuden. Sosiaalipedagogiset teemat kuten voimaannuttamisen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden, edunvalvonnan ja keskustelun. Eco-kulttuurinen lähestyminen ja kansainväliset lasten oikeudet ovat merkittävässä osassa työtäni.
Työssäni käsitellään myös eettisyyttä, kestävää kehitystä sekä työn jatkuvuutta. Edellä mainittuihin kuului tärkeänä osana Smile and Hope for the Disabled Children ry - nimisen yhdistyksen perustaminen. Yhdistys vastaa toiminnan jatkuvuudesta muun muassa rahoittamalla lasten koulunkäyntiä henkilökohtaisten kummien avustuksella sekä rahoittamalla Food Projectia. Food Project:in avulla tarjoamme lounasruoan kaikille yhteistyökoulun oppilaille.
Varsinainen koulutyö alkoi 1.4.2014 ja erityisluokalla aloitti yhdeksän oppilasta. Oppilaat ovat iältään 3 - 8-vuotiaita. Heillä kaikilla on erilaisia tuentarpeita esimerkiksi oppimisen ja keskittymisen osa-alueilla. Opetus tapahtuu pienryhmissä ja jokaiselle oppilaalle tehtiin henkilökohtainen opetussuunnitelma. Loppukevään 2014 aikana luokanopettaja keräsi aineistoa lasten osaamisesta ja tarkemmista tuentarpeista. Opettajan arvion mukaan pienryhmäluokka, sekä henkilökohtaisempi opetus edesauttoi lasten oppimista ja loi rauhallisemman ja turvallisemman oppimisympäristön, jossa oppilaiden oli myös helpompi keskittyä.
Teoreettisiksi lähtökohdiksi valitsin koulutukselliset teemat kuten varhaiskasvatuksen, erityispedagogiikan ja kasvatuskumppanuuden. Sosiaalipedagogiset teemat kuten voimaannuttamisen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden, edunvalvonnan ja keskustelun. Eco-kulttuurinen lähestyminen ja kansainväliset lasten oikeudet ovat merkittävässä osassa työtäni.
Työssäni käsitellään myös eettisyyttä, kestävää kehitystä sekä työn jatkuvuutta. Edellä mainittuihin kuului tärkeänä osana Smile and Hope for the Disabled Children ry - nimisen yhdistyksen perustaminen. Yhdistys vastaa toiminnan jatkuvuudesta muun muassa rahoittamalla lasten koulunkäyntiä henkilökohtaisten kummien avustuksella sekä rahoittamalla Food Projectia. Food Project:in avulla tarjoamme lounasruoan kaikille yhteistyökoulun oppilaille.
Varsinainen koulutyö alkoi 1.4.2014 ja erityisluokalla aloitti yhdeksän oppilasta. Oppilaat ovat iältään 3 - 8-vuotiaita. Heillä kaikilla on erilaisia tuentarpeita esimerkiksi oppimisen ja keskittymisen osa-alueilla. Opetus tapahtuu pienryhmissä ja jokaiselle oppilaalle tehtiin henkilökohtainen opetussuunnitelma. Loppukevään 2014 aikana luokanopettaja keräsi aineistoa lasten osaamisesta ja tarkemmista tuentarpeista. Opettajan arvion mukaan pienryhmäluokka, sekä henkilökohtaisempi opetus edesauttoi lasten oppimista ja loi rauhallisemman ja turvallisemman oppimisympäristön, jossa oppilaiden oli myös helpompi keskittyä.