Esimerkillinen esimies : Varhaisen puuttumisen malli arjen esimiestyössä
Kemppainen, Niina (2014)
Kemppainen, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä on varhainen puuttuminen ja miten toimintamallia voi käyttää arjen esimiestyössä. Varhaisen puuttumisen mallin vaikutus työhyvinvointiin ja työkykyyn nousi selvitystyön aikana myös yhdeksi oleelliseksi osaksi opinnäytetyötä.
Tiedonhaku toteutettiin perehtymällä esimiestyötä, työhyvinvointia, työkykyä ja varhaista puuttumista käsittelevään kirjallisuuteen ja sähköisiin julkaisuihin. Lisäksi on tutustuttu aiheita käsittelevään lainsäädäntöön.
Aineiston keruun aikana kävi ilmi, että vaikka varhaisen puuttumisen malli on yli 20 työntekijän yrityksille pakollinen vuonna 2011 voimaantulleen sairausvakuutuslain muutoksen myötä, sen soveltamistavat voivat olla monenkirjavat yrityksien välillä. Esimiehet saattavat kokea varhaisen puuttumisen etäiseksi ja hankalaksi, minkä aiheuttajana voi olla riittämätön perehdytys ja tuen puute ylemmältä johdolta.
Selvitystyön tuloksena syntyi opas esimiehelle. Opas käsittelee varhaisen puuttumisen periaatteet yleisellä tasolla, antaa ohjeita hyvään puuttumistapaan sekä kehottaa esimiestä hankkimaan lisätietoa aiheesta muutaman esimerkkilähteen avulla. Lisäksi opas esittelee tiiviisti esimiestyötä säätelevät lait. Jokaisen luvun lopussa on pieni tehtävä, jonka tarkoitus on herätellä esimiestä havainnoimaan luvussa käsiteltyjä aiheita omassa työyhteisössään.
Oppaan tarkoituksena on tuoda varhaisen puuttumisen malli lähemmäs esimiestä. Se pyrkii kertomaan tiiviisti, miksi varhaista puuttumista yrityksissä harjoitetaan, miten onnistuneet puuttumistilanteet saadaan aikaan ja kuinka omaa osaamista voi aihealueen tiimoilta kehittää.
Tiedonhaku toteutettiin perehtymällä esimiestyötä, työhyvinvointia, työkykyä ja varhaista puuttumista käsittelevään kirjallisuuteen ja sähköisiin julkaisuihin. Lisäksi on tutustuttu aiheita käsittelevään lainsäädäntöön.
Aineiston keruun aikana kävi ilmi, että vaikka varhaisen puuttumisen malli on yli 20 työntekijän yrityksille pakollinen vuonna 2011 voimaantulleen sairausvakuutuslain muutoksen myötä, sen soveltamistavat voivat olla monenkirjavat yrityksien välillä. Esimiehet saattavat kokea varhaisen puuttumisen etäiseksi ja hankalaksi, minkä aiheuttajana voi olla riittämätön perehdytys ja tuen puute ylemmältä johdolta.
Selvitystyön tuloksena syntyi opas esimiehelle. Opas käsittelee varhaisen puuttumisen periaatteet yleisellä tasolla, antaa ohjeita hyvään puuttumistapaan sekä kehottaa esimiestä hankkimaan lisätietoa aiheesta muutaman esimerkkilähteen avulla. Lisäksi opas esittelee tiiviisti esimiestyötä säätelevät lait. Jokaisen luvun lopussa on pieni tehtävä, jonka tarkoitus on herätellä esimiestä havainnoimaan luvussa käsiteltyjä aiheita omassa työyhteisössään.
Oppaan tarkoituksena on tuoda varhaisen puuttumisen malli lähemmäs esimiestä. Se pyrkii kertomaan tiiviisti, miksi varhaista puuttumista yrityksissä harjoitetaan, miten onnistuneet puuttumistilanteet saadaan aikaan ja kuinka omaa osaamista voi aihealueen tiimoilta kehittää.