Vastustustaso kaupankäynti systeemissä
Lampinen, Henri (2023)
Lampinen, Henri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toteutuma testata kaupankäynti strategia ja tutkia voiko vastustustaso indikaattoria käyttää hyväksi lyhyeksi myynti strategiassa. Vastustasolla tarkoitetaan hintatasoa, jossa tietty arvopaperi, kuten osake tai hyödyke, kohtaa myyntipainetta, joka estää hintaa nousemasta edelleen. Se on taso, jolla huomattava määrä myyjiä on halukas myymään osakkeensa, jolloin hinta pysähtyy tai kääntää nousutrendinsä. Kaupankävijät usein piirtävät vastustustason hinta kaaviolle silmä määräisesti, joten vastustustaso on erittäin subjektiivinen konsepti. Tässä opinnäytetyössä pyrittiin luoda vastustustasolle kvantitatiivinen määritelmä, jota voidaan tutkia. Valittu määritelmä ja tarkat kriteerit perustuvat kaupankävijöiden yleisiin näkemyksiin siitä mikä näyttää vastustustasolta. Vastustus tason toimivuutta myös testataan sellaisissa olosuhteissa missä kaupankävijät usein toimivat eli siis tilanteissa, jossa osakkeen hinta liikkuu paljon markkinoiden auetessa.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin markkina skanneria ja kartoitusohjelmistoa. Pyrittiin ottamaan selville aiheuttaako vastustustason olemassaolo myynti painetta, voiko vastustaso pysäyttää nousutrendin ja pystyykö tätä käyttämään hyödyksi lyhyeksi myynti kaupankäynti systeemissä.
Tutkimuksessa havaittiin, että Kaupankävijöiden yleisten uskomusten perusteella määritelty vastustustaso indikaattori ei voi olla toimiva osa lyhyeksi myynti strategiaa. Vastustason olemassaololla ei ole vaikutusta hinnan vaihteluun testipäivän aikana ja tapauksia, jossa hinta nousee vastustason lähelle ei ole tarpeeksi monta, että pystyisi päätellä onko vastustaso toimiva. Tapausten määrä vuoden aikana on kuitenkin niin pieni ja jokaisessa hinnan vaihtelu käyttäytyy arvaamattomalla tavalla, joten voidaan todeta, että tämän kaltaisella vastustason määritelmällä ei pysty rakentamaan toimivaa kaupankäynti systeemiä.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin markkina skanneria ja kartoitusohjelmistoa. Pyrittiin ottamaan selville aiheuttaako vastustustason olemassaolo myynti painetta, voiko vastustaso pysäyttää nousutrendin ja pystyykö tätä käyttämään hyödyksi lyhyeksi myynti kaupankäynti systeemissä.
Tutkimuksessa havaittiin, että Kaupankävijöiden yleisten uskomusten perusteella määritelty vastustustaso indikaattori ei voi olla toimiva osa lyhyeksi myynti strategiaa. Vastustason olemassaololla ei ole vaikutusta hinnan vaihteluun testipäivän aikana ja tapauksia, jossa hinta nousee vastustason lähelle ei ole tarpeeksi monta, että pystyisi päätellä onko vastustaso toimiva. Tapausten määrä vuoden aikana on kuitenkin niin pieni ja jokaisessa hinnan vaihtelu käyttäytyy arvaamattomalla tavalla, joten voidaan todeta, että tämän kaltaisella vastustason määritelmällä ei pysty rakentamaan toimivaa kaupankäynti systeemiä.