Sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen : case Pehkolan Mallastamo
Heikkilä, Matias (2023)
Heikkilä, Matias
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236376
Tiivistelmä
Kehittämistehtävänä on selvittää, miten Pehkolan Mallastamon sosiaalisen median alustojen markkinointia voidaan parantaa. Tavoitteena on käyttää tutkimustuloksia selvittääkseen, mitkä tekijät vaikuttavat sosiaalisen median alustojen kiinnostavuuteen ja mitkä toimenpiteet vahvistavat näiden alustojen toimivuutta.
Markkinoinnilla on keskeinen rooli yrityksen kannattavan liiketoiminnan kasvussa. Yritysten on tunnistettava markkinoinnin mahdollisuudet, valittava sopivat strategiat ja laadittava suunnitelma tavoitellun aseman saavuttamiseksi kohdemarkkinoinnilla. Digitalisaatio, erityisesti internet, on muuttanut yritysten toimintaympäristöjä ja mahdollistanut digitaalisen markkinoinnin, joka kehittyy jatkuvasti uusien teknologioiden myötä.
Suomessa on edelleen yrityksiä, jotka eivät ole hyödyntäneet täysimääräisesti digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Pehkolan Mallastamon sosiaalisen median markkinointia. Työssä käsitellään digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja digitaalisen markkinoinnin strategioita. Painopiste on sosiaalisen median alustojen markkinoinnin kehittämisessä, erityisesti strategisessa suunnittelussa.
Toimeksiantaja, Pehkolan Mallastamo, on havainnut puutteita strategisessa suunnittelussaan sosiaalisen median markkinoinnissa. Opinnäytetyössä suoritetaan benchmarkkaus kolmen muun yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Tutkimustulosten perusteella saadaan tietoa toimivista käytännöistä. Sosiaalisen median kanavat on rajattu neljään alustaan: Facebook, LinkedIn, Instagram ja Twitter. Tarkoituksena ei ole luoda täysin uutta markkinointisuunnitelmaa, vaan parantaa olemassa olevaa ja vastata toimeksiantajan huomaamiin puutteisiin sosiaalisen median markkinoinnissa.
Markkinoinnilla on keskeinen rooli yrityksen kannattavan liiketoiminnan kasvussa. Yritysten on tunnistettava markkinoinnin mahdollisuudet, valittava sopivat strategiat ja laadittava suunnitelma tavoitellun aseman saavuttamiseksi kohdemarkkinoinnilla. Digitalisaatio, erityisesti internet, on muuttanut yritysten toimintaympäristöjä ja mahdollistanut digitaalisen markkinoinnin, joka kehittyy jatkuvasti uusien teknologioiden myötä.
Suomessa on edelleen yrityksiä, jotka eivät ole hyödyntäneet täysimääräisesti digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Pehkolan Mallastamon sosiaalisen median markkinointia. Työssä käsitellään digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja digitaalisen markkinoinnin strategioita. Painopiste on sosiaalisen median alustojen markkinoinnin kehittämisessä, erityisesti strategisessa suunnittelussa.
Toimeksiantaja, Pehkolan Mallastamo, on havainnut puutteita strategisessa suunnittelussaan sosiaalisen median markkinoinnissa. Opinnäytetyössä suoritetaan benchmarkkaus kolmen muun yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Tutkimustulosten perusteella saadaan tietoa toimivista käytännöistä. Sosiaalisen median kanavat on rajattu neljään alustaan: Facebook, LinkedIn, Instagram ja Twitter. Tarkoituksena ei ole luoda täysin uutta markkinointisuunnitelmaa, vaan parantaa olemassa olevaa ja vastata toimeksiantajan huomaamiin puutteisiin sosiaalisen median markkinoinnissa.