Työntekijäkokemuksen nykytila ja kehittäminen ravintola-alan yrityksessä
Ruusu, Sara (2023)
Ruusu, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437288
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kartoittaa ravintoloiden asiakaspalvelijoiden työntekijäkokemuksen nykytilanne eräässä ravintola-alan yrityksessä ja tehdä saatujen tutkimustulosten perusteella kehitysehdotuksia työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Hyvä työntekijäkokemus parantaa työhyvinvointia, lisää työn tuottavuutta ja parantaa asiakaskokemuksia. Se kasvattaa myös työn imua eli työntekijän sitoutumista työnantajaan.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin yrityksen ravintoloiden kaikille suomenkielisille asiakaspalvelutyöntekijöille. Kyselyllä kartoitettiin henkilöstön työntekijäkokemusta kohdeyrityksessä. Viitekehykseksi valittiin työntekijäkokemuksen kokemuskahdeksikko (Huhta & Myllyntaus 2021, 4.9). Kokemuskahdeksikon teemoja ovat merkityksellisyys, yrityskulttuuri, johtaminen, työn ominaispiirteet, sosiaalinen ympäristö, työhyvinvointi, fyysinen työympäristö ja työvälineet.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että työntekijäkokemus kohdeyrityksessä on kokonaisuudessaan hyvä. Tärkeimmiksi työntekijäkokemuksen teemoiksi arvioitiin hyvinvointi ja sosiaalinen ympäristö. Avoimet kehitysehdotukset painottuivat vahvasti johtamisen teemaan ja sen teeman väittämissä oli eniten hajontaa eli mielipide-eroja. Vähiten tärkeinä pidetiin fyysisiä työnteon puitteita ja yrityskulttuuria.
Työntekijäkokemuksen parantamiseksi yritystä kehotetaan kehittämään ja ylläpitämään työnhyvinvointia ja toimivia sosiaalisia suhteita työpaikalla. Johtamisen teema nousee tulosten valossa työntekijäkokemuksen kehittämisen keskiöön, sillä etenkin palautteen annosta ja palkitsemiskäytännöistä tuli useita kommentteja ja näihin ehdotetaan konkreettisia, matalan kynnyksen kehitystoimia.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin yrityksen ravintoloiden kaikille suomenkielisille asiakaspalvelutyöntekijöille. Kyselyllä kartoitettiin henkilöstön työntekijäkokemusta kohdeyrityksessä. Viitekehykseksi valittiin työntekijäkokemuksen kokemuskahdeksikko (Huhta & Myllyntaus 2021, 4.9). Kokemuskahdeksikon teemoja ovat merkityksellisyys, yrityskulttuuri, johtaminen, työn ominaispiirteet, sosiaalinen ympäristö, työhyvinvointi, fyysinen työympäristö ja työvälineet.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että työntekijäkokemus kohdeyrityksessä on kokonaisuudessaan hyvä. Tärkeimmiksi työntekijäkokemuksen teemoiksi arvioitiin hyvinvointi ja sosiaalinen ympäristö. Avoimet kehitysehdotukset painottuivat vahvasti johtamisen teemaan ja sen teeman väittämissä oli eniten hajontaa eli mielipide-eroja. Vähiten tärkeinä pidetiin fyysisiä työnteon puitteita ja yrityskulttuuria.
Työntekijäkokemuksen parantamiseksi yritystä kehotetaan kehittämään ja ylläpitämään työnhyvinvointia ja toimivia sosiaalisia suhteita työpaikalla. Johtamisen teema nousee tulosten valossa työntekijäkokemuksen kehittämisen keskiöön, sillä etenkin palautteen annosta ja palkitsemiskäytännöistä tuli useita kommentteja ja näihin ehdotetaan konkreettisia, matalan kynnyksen kehitystoimia.