Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koestuksen asiakasdokumentaatioprosessin nykytilan kuvaus ja hukan tunnistaminen

Mykkänen, Henri (2014)

 
Avaa tiedosto
inssi_Mykkanen_TÄMÄ.pdf (963.6Kt)
Lataukset: 


Mykkänen, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115129
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli kuvata ABB Oy, Moottorit ja generaattorit -yksikön Induktiokoneet- sekä Tahtikoneet-tulosyksiköiden koestuksen asiakasdokumentaatioprosessit sekä tunnistaa kyseisten prosessien hukka. Tämän lisäksi tavoitteena oli avata tulosyksiköiden prosessien keskinäisiä eroavaisuuksia.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui liiketoimintaprosessin johtamisen, kehittämisen ja kuvauksen teorioista ja menetelmistä. Teoreettisen viitekehyksen pääpaino kohdistui Lean-toimintatapaan, johon sisältyvät työssä prosessien kuvaukseen käytetyn arvovirtakuvauksen ja hukan ideologiat.

Työ toteutettiin pääosin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin valittujen koestusinsinöörien haastatteluin. Tutkimus aloitettiin prosessien nykytilojen kartoituksella, jonka yhteydessä prosessien rakenteet sekä hukkaa aiheuttavat ongelmat määriteltiin. Haastattelujen yhteydessä keskusteltiin ongelmien mahdollisista syistä sekä kehitysideoista. Esille tulleiden ongelmien suuruuksien selvitys toteutettiin laadulliseen riskianalyysiin pohjautuvin kysymyksin. Haastateltavat koestusinsinöörit arvioivat prosessien tehtäviin kuluvat ajat. Prosessien läpimenoaikojen määrittämiseen tarvittavat tiedot saatiin ABB:n tietojärjestelmistä.

Työn tuloksena koestuksen asiakasdokumentaation prosessit kuvattiin ja esille tulleet hukkaa aiheuttavat ongelmat kategorisoitiin. Ongelmat järjestettiin niiden suuruusluokkien mukaan jatkotoimenpiteiden priorisoinnin tueksi.

Prosessien keskinäisiä eroavaisuuksia sekä niissä ilmeneviä ongelmia pohdittiin. Työssä ehdotettiin myös ideoita esille tulleiden parannusehdotusten toteuttamiselle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste